Schaal van het concern

Ahold Delhaize wil zijn volledige gewicht meer in de schaal gooien, vertelt Wouter Kolk, topman voor Europa & Indonesië in een interview met Het Parool. Vroeger was de CEO te veel bezig met “het afzonderlijke succes van de merken”, maar dat zette een rem op de groei. “Ik moest me meer richten op het schaalvoordeel dat we als concern hebben. Om te kunnen concurreren met merken als Lidl en Amazon moeten de merken binnen Ahold Delhaize samen optrekken, met elkaar nieuwe producten en diensten ontwikkelen.”

LEESTIP >>> Primeur: AD Delhaize franchisenemer opent Albert Heijn supermarkt

Zo kan er bijvoorbeeld meer gebruik worden gemaakt van de onlinediensten van bol.com, aangezien de onlineverkopen sinds de coronapandemie over de hele lijn met 60% zijn gestegen. Een ander voorbeeld is de Nutri-Score, dat Delhaize heeft uitgerold in samenwerking met de Belgische overheid. Kolk laat vermoeden dat het systeem om de gezondheid van voeding te scoren ook bij Albert Heijn in Nederland wordt ingevoerd: “Dat wiel hoeft Albert Heijn dan niet opnieuw uit te vinden.”

Mannen nog in de meerderheid

Als het gaat over diversiteit, beseft Kolk dat er nog werk aan de winkel is. Alhoewel, de winkels zijn op zich wel “een goede dwarsdoorsnede van de samenleving”. Op de hoofdkantoren daarentegen, zijn mannen in de meerderheid. Het probleem ligt volgens de CEO bij een gebrek aan talent op dat niveau: Ahold Delhaize noemt zichzelf een kweekvijver, die toekomstige managers vooral zelf moet opleiden.

Met de trend om als bedrijf maatschappelijke statements in te nemen en activistisch te zijn, heeft de grootgrutter het echter wat moeilijk. Als supermarkt moet je ervoor iedereen zijn, en daar hoort religie noch politiek bij, zo zit ingebakken in het DNA van Albert Heijn. Door voor een iets te kiezen, kies je ook tegen iets anders, vreest Kolk ook vandaag nog. AH op de barricades valt dus niet meteen te verwachten.
Nieuws
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak Lees meer
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept Lees meer
Klantvriendelijk ondernemen bij Jumbo Lees meer
Solidaire afronding bij Carrefour levert opnieuw € 116.367 op voor de vzw Pink Ribbon Lees meer
Kiabi viert 4 jaar ‘Good Friday’ met Make-A-Wish Lees meer
Valenta Ontvangt EcoVadis Bronzen Medaille voor Duurzaamheidsuitmuntendheid Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?