Mix van kanalen
Elke donderdag valt bij 68% van de Belgische gezinnen de Delhaize-folder in de brievenbus. Dat verandert: na een testproject van een jaar in verschillende regios en winkels is de retailer overtuigd dat een gedeeltelijke overstap naar een digitale aanpak werkt. Veel klanten verkiezen digitale communicatie, blijkt uit klantgegevens in het Superplus-getrouwheidsprogramma. Daarom bezorgt Delhaize binnenkort wekelijks nog maar half zoveel folders.Daarmee bespaart de retailer jaarlijks 1.672 ton papier en 1.170 ton CO2-uitstoot. Uit de testfase blijkt ook een positieve impact op de verkoopcijfers. De papieren folder verdwijnt echter niet. Delhaize gelooft in een mix van kanalen: digitaal voor wie dat wenst, papier voor wie nog niet helemaal mee is met de digitalisering. Ook in de winkels blijven papieren promofolders beschikbaar.
LEESTIP >>> Delhaize plant onlinedistributiecentrum in Vorst
Europese trend
Delhaize is lang niet de enige retailer die de folderbedeling optimaliseert: een jaar geleden stopte Carrefour met de verspreiding van ongeadresseerde reclamefolders in Parijs en Lyon. Ook in Belgiƫ test de foodretailer de impact van digitalisering. Hypermarktketen Cora stopt er in Frankrijk deze maand mee. In de Nederlandse provincie Utrecht bedeelt Lidl vanaf deze maand geen papieren folders meer. Het Duitse Rewe stopt er komende zomer mee.Waarom retailers dit doen, ligt voor de hand: de kosten voor papier zijn enorm sterk gestegen. Steden heffen bovendien taksen op ongeadresseerde reclame. Steeds meer mensen hebben een nee-sticker op de brievenbus en verkiezen digitale communicatie. Ook duurzaamheid is een sterk argument.
Nieuws
Ja lap, te laat met de keuring! Wat nu?
Lees meer
Vastgoed met een slechte EPC-waarde kopen: een goed idee?
Lees meer