Kandidaat franchisenemers bezoeken massaal het Franchise portaal
Kandidaat Franchisenemers gaan massaal via het internet op zoek naar franchise opportuniteiten via de franchise portalen, waar heel wat franchisemogelijkheden op terug te vinden zijn. Franchise.be noteert een groei van kandidaat franchisenemer members van 280 %.
Kosten effectief Franchisenemers rekruteren, het ganse jaar door
Een recente study over franchising door de Vlerick Business school wordt Franchise.be als meest effectieve rekruteringstool aangewezen door tal van Franchisegevers die continue op zoek zijn naar Franchisegevers op de Belgische markt. Het gebruik van Franchise portalen voor het genereren van leads is dan ook al meer dan 10 jaar een belangrijk onderdeel van de marketingbudgetten van veel franchisegevers, volgens Nick Boury Franchise Expert van Francorp Belgium.
Deze bron is een van de meest consistente en grootste producenten geworden van leads en deals. In de afgelopen jaren is er echter bij Franchisegevers een langzame verschuiving geweest van op internet gebaseerde leadgeneratie-inspanningen naar meer proactieve elementen, waaronder zoekmachineoptimalisatie en pay-per-click-campagnes, evenals een groter bewustzijn bij franchisegevers om hun eigen franchise-specifieke websites te verbeteren.
Matchen in plaats van zoeken
Wel benadrukt Boury dat er bij de Franchise portalen een verschuiving heeft plaatsgevonden van pure lead generatie naar kwalitatieve matching. Het is de kwaliteit van de lead en de match die telt en niet meer de kwantiteit. Wat haalt het uit om vele kandidaat franchisenemers te genereren indien deze niet voldoen aan de geografische, financiële of vele andere criteria van beide partijen? Besluit Nick Boury.
Tegelijkertijd gebruiken de aspirant franchisenemers deze als springplank om meer informatie over franchising als ondernemingsmethodiek te bekomen alvorens het aanbod van franchisemogelijkheden en/of websites van de franchisegevers zelf te bezoeken en te onderzoeken.
Ook om deze reden is er nog steeds een aanzienlijk voordeel gemoeid met het investeren in deze leadgeneratiebron, namelijk visibiliteit op de Belgische Franchise markt.
Met dit in gedachten, zijn er enkele belangrijke strategieën en praktijken die een franchisegever zou moeten gebruiken om het meeste uit zijn marketinginvestering te halen. Hieronder volgen 11 belangrijke tactieken om uw naamsbekendheid te vergroten, meer leads en deals te genereren en vooral om een aanvaardbare kostprijs per verkoop te produceren uit deze leadbron.
1. Controleer en update regelmatig de inhoud van uw profiel pagina
Voor veel mensen die onderzoek doen naar franchising, zal hun eerste contact met een merk één van de portalen zijn. Dit betekent dat hun bezoek aan uw profielpagina de enige kans kan zijn die uw organisatie krijgt om een positieve indruk te maken. De inhoud moet relevant en up-to-date zijn. Relevant betekent dat uw profiel duidelijk en beknopt uw propositie over uw franchisewaarde beschrijft en tevens ook het ideale franchisenemersprofiel. Actueel betekent dat er geen verwijzingen zijn naar data, prijzen of andere informatie die oud of niet meer van toepassing is. Een driemaandelijkse of halfjaarlijkse herziening van de inhoud wordt aanbevolen om ervoor te zorgen dat het de gewenste boodschap blijft leveren. Een paar andere tips voor een goede inhoud van de portaallijst zijn het opnemen van een sterke koptekst die onmiddellijk de aandacht van de lezer trekt en ervoor zorgen dat de inhoud relevant is voor de SEO van uw bedrijf.
2. Zorg ervoor dat de inhoud consistent is op alle portaalsites waar u in opgenomen bent in lijn met de inhoud van de franchisegever website
Franchisekandidaten zullen tijdens hun zoektocht internet inschakelen om informatie op te zoeken, zo zullen ze waarschijnlijk een paar verschillende portalen bezoeken en mogelijk ook de website van de franchisegever bekijken. Om deze reden moet de inhoud hetzelfde zijn in elk portaal waarop het bedrijf reclame maakt en in overeenstemming met de berichtgeving op de overkoepelende franchisewebsite.
3. Zorg maandelijks voor nieuwe content op elk portaal
De meeste van de portalen hebben een franchise-nieuwssectie op hun websites, vaak op de startpagina. Als adverteerder op een portaal mag uw merk nieuwsverhalen, artikelen en persberichten op deze nieuwsfeeds plaatsen. Neem zelf contact op met de accountmanager en stuur deze het bestand of de link door. De vertegenwoordiger zal het item meestal dezelfde dag of hoogstens binnen een paar dagen plaatsen. Door het aanbieden van deze content, wordt er meer aanwezigheid op het portaal gecreëerd voor het merk en voor het ontvangen van enkele SEO-voordelen.
4. Vraag om opgenomen te worden in nieuwsbrieven die bestemd zijn voor portaalabonnees
Alle portalen houden een database bij van mensen die zich hebben geregistreerd om nieuwsbrieven, aanbiedingen en andere informatie van de site te ontvangen. In veel gevallen bevatten de nieuwsbrieven gesponsorde adverteerderslinks en bevatten ze links of vermeldingen van goede franchisemogelijkheden. Verder sturen sommige van de portalen periodieke aankondigingen naar hun database waarin bepaalde industrieën en kansen worden belicht. Uw organisatie zou aan elk portaal moeten vragen welke e-mailmarketingopties beschikbaar zijn, wat er moet worden opgenomen en hoe vaak ze kunnen worden opgenomen.
5. Vraag naar de statistieken van de portalen meer info kunnen aantonen
De portalen hebben een schat aan gegevens over het verkeer en de bezoekers van hun site, maar veel daarvan wordt niet gebruikt door de franchisegevers. Veel van de portalen hebben gegevens zoals het aantal bezoekers van de merklijstpagina, het aantal ingevulde formulieren, de verwachte en typische conversiepercentages en het volume van de leads voor vergelijkbare concepten, enzovoort.
Bovendien bieden sommige portalen nu tracking pixels aan, wat een tool is die portaalbezoekers die van het portaal naar de website van een franchisegever springen, identificeert. Welke analyses men ook kan krijgen van de portalen, zal nuttig zijn bij het bepalen van de lopende strategie van het bedrijf met elk portaal en het algemene portaalplan. Sommige sites zijn beter dan andere in het leveren van bepaalde soorten verwachtingen. Bijvoorbeeld, sommigen hebben betere conversieratios, sommige industrieën en sectoren verwezenlijken een hoger percentage leads dan anderen, dus is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten te komen over uw specifieke statistieken en hoe ze staan tegenover andere franchisegevers in de sector en andere sectoren in het algemeen.
6. Zorg ervoor dat uw vermelding in de meest relevante categorie van de primaire sector valt
De meeste portalen gebruiken een primaire sector categorieënlijst die ze aan de hand van mappen weergeven op de startpagina, zoals voeding, auto's, gezondheid en fitness, enzovoort. De meeste portalen hebben ook subcategorieën onder de primaire categorieën. In beide gevallen moet u er zeker van zijn dat uw vermelding in de primaire/secundaire categorie voor uw bedrijfssegment valt. Als het portaal uw bedrijfscategorie niet als primaire of secundaire categorie beschouwd, vraag dan waarom ze dat niet doen en overweeg sterk om niet te adverteren op het portaal.
7. Neem video of andere soorten links en functies op in de lijst.
Veel van de portalen zijn onlangs begonnen met het toevoegen van meer multimedia-inhoud aan hun advertentiepagina's. Voornamelijk een video zegt meer dan 1000 fotos.
Deze tools worden allemaal gebruikt door verschillende portalen om de advertentieprofielen van hun franchise-adverteerders te verbeteren. Controleer elk portaal om te zien wat ze aanbieden en om eventueel extra inhoud toe te voegen. Nogmaals, hoe meer men de interesse van de portaalbezoekers kan wekken, hoe groter de kans is dat ze ofwel het portaalformulier invullen en/of uw franchisewebsite meteen bezoeken.
8. Bouw een relatie op met de key account manager
Het kennen en onderhouden van een goede relatie met uw key account manager maakt alle andere suggesties veel gemakkelijker te implementeren. Mensen waarderen het om zaken te doen met mensen die ze leuk vinden en dit gaat in beide richtingen. Overweeg om iedere maand of twee contact op te nemen met elk portaal om te bekijken hoe het gaat, te bespreken hoe uw bedrijf kan samenwerken om de investering in het portaal te maximaliseren en de hulp van de site in te roepen om meer bekendheid te verwerven.
9. Geheim winkelen op de diverse portalen
Zodra een bedrijf is begonnen met adverteren op een portaal, moet het periodiek een dummy lead indienen via elk portaal. Het voordeel van dit te doen is om te zorgen voor tijdige levering van leads en de ontvangst van de juiste informatie te controleren, ervoor te zorgen dat leads goed worden geïmporteerd in uw relatiebeheerprogramma voor de consument en het dient als een mogelijkheid om uw verkoopteam geheim te houden om ervoor te zorgen dat ze op de juiste manier worden opgevolgd.
Een ander bijkomend voordeel van geheim winkelen op uw portalen is dat u kunt bepalen of de portalen uw leads aan andere franchisegevers en andere leadkopers verkopen.
10. Rapportage en verificatie.
Vraag aan het einde van een bepaalde periode een rapport op van alle leads die in de voorgaande maand zijn geleverd en controleer dit vervolgens met de informatie in het CRM om er zeker van te zijn dat alle leads die het portaal zegt te leveren ook daadwerkelijk worden ontvangen.
11. Rapporteer de beste en slechtste leads naar de portalen.
De beste leads zijn de leads die daadwerkelijk worden omgezet in een verkoop. Door aan uw portaal te rapporteren welke leads daadwerkelijk naar een verkoop worden geconverteerd, kunnen de portalen die informatie gebruiken om terug te koppelen naar specifieke bronnen, pagina's op de site, e-mailcampagnes enzovoort. Deze feedback helpt portalen bij hun inspanningen om uw franchisebedrijf voor het juiste publiek te krijgen. De slechtste leads zijn die welke naar de franchisegevers worden gestuurd wanneer de portaalbezoeker nooit om informatie over de specifieke franchise heeft gevraagd. Dit probleem is in de loop der jaren afgenomen, maar komt nog wel eens voor. Bewijs dat dit is gebeurd is wanneer een verkoper contact opneemt met een lead en de persoon zegt: "Ik heb nooit om informatie over ABC-franchise gevraagd," of "Ik weet niet waarom je belt" of "Ik heb telefoontjes ontvangen van veel andere franchisegevers waar ik niet om heb gevraagd." De juiste manier om dit af te handelen is om contact op te nemen met de portaalvertegenwoordiger en hen direct te vertellen wat er is gebeurd. Wanneer je een goede relatie hebt zoals hierboven gesuggereerd, wordt dit probleem snel opgelost.Voor veel franchisegevers blijven de portalen de meest kosteneffectieve methode van leadgeneratie en franchiseverkoop. Zoals alles in het leven, vinden veranderingen plaats en moet je je aanpassen om te blijven groeien, het is niet anders met franchiselead-generatie. Het integreren van een effectieve portaalreclamestrategie in een goed afgerond leadgeneratieplan zal resultaten opleveren en u in staat stellen om uw franchisesysteem te blijven laten groeien.