Trends in 2020

Op het domein van de consumptie vonden er zich in 2020 gelijktijdig twee aparte trends plaats als gevolg van de coronacrisis. Zo gingen klanten vaker:

Online shoppen

Klanten werden in 2020 gevraagd thuis te blijven en online te shoppen. En dat deden ze. Volgens een rapport van de OECD stegen de online bestellingen in Europa met zon 30% in april 2020 en zal de coronacrisis ook op lange termijn gevolgen hebben op hoe klanten consumeren.

Lokaal shoppen

Tegelijk beseften klanten meer dan ooit hoe belangrijk het is om lokale handelaars te ondersteunen. Zo werd het initiatief “IkkoopBelgisch” enorm populair. Naast dat we vaker een bezoekje brachten aan de lokale handelaars, luisterden we ook vaker naar Belgische muziek

Spring mee op de e-commerce kar

Door een webshop op te starten speel jij als lokale handelaar perfect in op deze tweede trends. Je springt ten eerste mee op de e-commerce trein, wat belangrijk is voor de toekomst van je zaak. Ten tweede kunnen klanten die lokaal willen kopen je zo makkelijker vinden en producten bij je kopen.

Ondanks de opmars van e-commerce twijfelen vandaag de dag nog veel kleine, lokale handelaars. Velen onder hen zien zon webshop als iets wat tijd wegneemt van hun fysieke winkel, eerder dan een essentieel onderdeel voor de toekomst van hun bedrijf.

Oorzaak van de opkomst van online shoppen

Fysieke winkels hebben uiteraard voordelen. Je ontdekt er producten, krijgt persoonlijk advies en kan er vertrouwen op een betrouwbare service. Toch zit online shoppen al een tijdje in de lift. Hoe komt dat nu?

Het is makkelijk

Dit is de voornaamste oorzaak voor de opmars van online winkelen. Nog nooit konden je klanten zo snel of eenvoudig een aankoop doen. Geen gedoe zoals drukke winkels, verkeer, of parkeren meer.

Een webshop is altijd open

Een online winkel heeft geen sluitingsuur. Dat betekent dat je klanten producten kunnen kopen wanneer ze dat maar willen. Ook maakt het helemaal niets uit vanwaar ze dat doen. Ze hoeven zich namelijk helemaal niet meer te verplaatsen.

Klanten kunnen makkelijk het hele assortiment te zien

Online krijgen je klanten een heel duidelijk overzicht van wat je allemaal ter beschikking hebt in je winkel. Geen helse zoektocht waarin je naar vier verschillende winkels moet rijden voor dat ene product, maar het met enkele klikken online terugvinden en bestellen.

Online shoppen kan een even leuke ervaring zijn

E-commerce is meer dan een website. Het is een ervaring voor je klanten, die op zoek zijn naar gebruiksgemak en dat online hopen te vinden. Je kan de relaties met je klanten ook online verzorgen. Zo bereik je via e-mailcampagnes je klanten nog steeds persoonlijk. Op die manier blijven ze op de hoogte van nieuwe producten en aanbiedingen.

Combineer het beste van twee werelden

Voor jou als lokale handelaar hoeft de opkomst van webshops geen nadeel te zijn. Je kan de voordelen van je fysieke winkel combineren met die van online shoppen door ook met een webshop te beginnen. Op die manier koppel je de goede service die je klanten krijgen in jouw winkel aan het gebruiksgemak van een webshop. Zo creëer jij de ervaring waar klanten vandaag de dag naar op zoek zijn.

Hoe maak je een eigen webshop?

Joyn ondersteunt enkele programmas waarmee je als lokale handelaar heel eenvoudig je eigen webshop kan creëren. Op die manier combineer je het beste van twee werelden. Ten eerste zullen je bestaande klanten vaker terugkeren naar je fysieke winkel dankzij het loyaliteitsprogramma van Joyn. Maar ook krijg je nieuwe klanten omdat je nu met je webshop ook online je producten kan verkopen.

Wij introduceren de programmas om je eigen webshop op te stellen kort even voor je:

Magento

Magento is een e-commerce platform dat werd ontwikkeld in samenwerking met Adobe. Het geeft kleine ondernemingen een eenvoudige webshop tegen een prijs van $22000 per jaar, zonder transactiekosten. Het is een erg flexibel platform, wat betekent dat het zich aanpast aan de grootte van jouw zaak. Plotse stijgingen in je webverkeer of uitbreidingen naar andere landen zullen dan ook geen probleem zijn.

Door de samenwerking met Joyn sparen je klanten ook punten wanneer ze online een bestelling plaatsen. Op die manier geef je hen een reden om terug te keren naar jouw webshop.

WooCommerce

WooCommerce is een webshop die kan worden toegevoegd aan je WordPress website. Dat betekent dat je over een WordPress website moet beschikken voor je met WooCommerce kan starten. Je betaalt bij dit platform geen vast bedrag zoals bij Magento, maar wel een transactiekost van zon 3 tot 4% plus $0,30. Voor de rest heb je zelf de controle over de kostprijs van je webshop. Zo kan je bijvoorbeeld werken met een gratis thema, maar er ook eentje aankopen.

Sayl Retail (het vroegere Shopitag)

Sayl Retail is een Belgisch platform dat zich focust op de lokale handelaar. Via dit platform stel je heel snel en makkelijk een webshop op die je zowel aan je website, als aan je Facebook-pagina kan koppelen. Voor een vast bedrag van €25 of €45 per maand en een transactiekost van 1 tot 2% kan jij zelf al met Sayl Retail aan de slag. Met dit platform kan je overigens zelf kiezen of je al dan niet je producten aan je klanten levert.

Bovendien kunnen je klanten met Sayl Retail ook punten sparen wanneer ze online iets bestellen. Wil je nog meer informatie over dit platform of van start gaan met een gratis demo?
Nieuws
joyn retail lessen.png
2022 shopping review de 3 grootste retail lessen van het afgelopen jaar Lees meer
image 30 08 22 a 08 40.png
Een webshop aanmaken hoe en hoe snel kan dat Lees meer
Alvo : Franchise in de kijker Lees meer
Winkeliers moeten cash aanvaarden Lees meer
Opmerkelijk minder faillissementen in de retail Lees meer
Geox nieuw op franchisebe Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?