Verlengde indieningstermijn voor kwartaalaangevers
Op dit moment is de deadline voor het indienen van een btw-aangifte (en de betaling van de btw-schuld) zowel voor maand- als kwartaalaangevers vastgesteld op de 20e van de maand na het aangiftetijdvak.
Vanaf 1 januari 2025 krijgen kwartaalaangevers vijf extra dagen de tijd. Dit betekent dat zij hun btw-aangifte uiterlijk op de 25e van de maand na afloop van het kwartaal moeten indienen én het eventuele btw-saldo dat hieruit voortvloeit, moeten betalen. Voor maandaangevers blijft de deadline ongewijzigd op de 20e van de maand na het aangiftetijdvak.
Nieuwe teruggaafprocedure
Momenteel kunnen terugbetalingen van een tegoed via de periodieke aangifte worden aangevraagd. Dit geldt zowel voor het tegoed dat blijkt uit de ingediende aangifte, als voor het tegoed dat nog openstaat op de btw rekening-courant.
Voor aangiften ingediend vanaf 1 mei 2025 zal een verzoek via de periodieke aangifte alleen nog mogelijk zijn voor het tegoed dat voortvloeit uit die betreffende aangifte. Tegoeden uit eerdere aangiften moeten vanaf 1 mei teruggevraagd worden via de Provisierekening Btw in MyMinfin. Via deze provisierekening kun je:
- Het bedrag op de rekening geheel of gedeeltelijk terugvragen;
- Op termijn het berag op de rekening gebruiken om openstaande administratieve schulden te betalen.
- Door de invoering van de provisierekening, wordt de 'Btw Rekening Courant' vanaf 1 mei 2025 afgeschaft.
De terugbetaling van een tegoed zal voor maandaangevers vanaf 2025 voortaan plaatsvinden aan het einde van de tweede maand na het aangiftetijdvak. Dit maakt aparte vergunningen voor maandelijkse teruggaaf of versnelde teruggaaf voor starters overbodig.
Let wel op: een verzoek tot terugbetaling via de provisierekening leidt automatisch tot een btw-controle, waarbij de administratie de juistheid en geldigheid van het aangegeven btw-tegoed zal verifiëren.
Vervangende aangifte
Btw-plichtigen die hun aangifteplicht niet nakomen, zullen naast de gebruikelijke boetes wegens laattijdige indiening van de btw-administratie ook een voorstel van vervangende aangifte ontvangen. Deze vervangende aangifte wordt verstuurd na het verstrijken van de derde maand volgend op het aangiftetijdvak. In dit voorstel wordt een verschuldigd btw-bedrag opgenomen dat gelijk is aan het hoogste verschuldigde bedrag uit de aangiften van de 12 maanden voorafgaand aan het aangiftetijdvak, waarbij een minimum geldt van 2.100 EUR. Je hebt vervolgens één maand de tijd om alsnog de correcte aangifte in te dienen.
Doe je dit niet, dan wordt het voorstel definitief. Het aanvechten van deze vervangende aangifte kan dan alleen nog via een administratief beroep of een neer te leggen verzoekschrift bij de rechtbank.
De Belgische Administratie behoudt echter nog steeds het recht om deze aangifte te corrigeren in het geval van een btw-controle.
In wet verankerde antwoordtermijn
Tot op de dag vandaag geldt bij een vraag om inlichtingen inzake btw geen wettelijke antwoordtermijn, behalve het algemene principe van een ‘redelijke termijn’. Vanaf 2025 wordt de antwoordtermijn net zoals bij directe belasting in de wet verankerd. Bij een vraag om inlichtingen moet je vanaf volgend jaar antwoorden binnen de termijn van één maand vanaf de 3de werkdag volgend op de verzending van de vraag om inlichtingen. Deze termijn kan wegens gegronde redenen worden verlengd.
In bepaalde gevallen, zoals wanneer de rechten van de Schatkist in gevaar zouden zijn of indien het verzoek deel uitmaakt van een controle van een btw-tegoed, wordt deze termijn verkort tot tien dagen.
Mogelijkheid tot domiciliëring
Momenteel betaal je btw-schulden via een manuele overschrijving met een gestructureerde mededeling en dit zal nog een jaar zo blijven. Vanaf 2026 kan het praktischer: je kunt btw-schulden dan ook via domiciliëring aflossen.
Corrigeren van een ingediende aangifte
Tot nu toe moet je een verbeterde aangifte indienen als je een fout ontdekt in een ingediende aangifte. Vanaf 1 januari 2025 verandert dit proces:
- Wordt de fout ontdekt vóór de deadline? Dan kun je de oorspronkelijke aangifte vervangen door een nieuwe.
- Ontdek je de fout ná de deadline? Dan moet je de correctie opnemen in je eerstvolgende periodieke aangifte.
Heb je vragen over hoe deze wijzigingen impact hebben op jouw onderneming of hoe je je hierop kunt voorbereiden? De Tax-afdeling van Vandelanotte helpt je graag verder! Neem gerust contact op.