Kost van Franchisenemer lead generatie
Franchisenemer marketing dient een marketing mix te bevatten van verscheidene initiatieven. Een continue implementatie via directe en indirecte marketing kanalen zorgt voor een constante instroom van kandidaat Franchisenemers. Het specifieke kanaal in combinatie met de boodschap die de Franchisegever overbrengt zorgt voor de kwaliteit. Vanzelfsprekend dient de conversie van Franchise kandidaten constant geoptimaliseerd te worden.
Om de exacte kost te kennen van een lead/franchisenemer dient u een berekening te maken op basis van onderstaande parameters op jaarbasis. Ook kunt u na deze berekening nog meer inzetten op de meest kost optimale kanalen.
- Totale kost per kanaal
- Aantal leads per specifiek kanaal
- Hoeveel van deze leads zijn gekwalificeerd?
- Hoeveel 1e afspraken komen uit deze gekwalificeerde leads
- Hoeveel van deze leads gaan over tot de pre-contractuele fase
- Hoeveel ondertekende Franchise contracten komen uit deze leads?
Wat brengt een Franchisenemer mij op? Formule om uw basis Franchise inkomsten te berekenen per nieuw Franchise vestiging
1 gekwalificeerde lead die Franchisenemer wordt vergroot de winst van de Franchisegever. De extra Franchisenemer(s) levert een enorme bijdrage aan zowel de omzet als de kostenratio van de Franchisegever. Om te weten wat een gekwalificeerde lead waard is, moet er eerst berekend worden wat de potentiële opbrengsten zullen inhouden. Daarvoor hanteren wij bij Francorp Belgium in samenwerking met Franchise.be een formule die u de waarde laat inschatten.
Doe zelf Uw oefening voor uw Franchise Merk
U heeft een Franchise overeenkomst voor een termijn van 9 jaar
Uw concept draait een gemiddelde omzet van 500.000 €
Qua royalties hanteert u 5 %
Dan betekent dit dat een extra franchisenemer voor de Franchisegever ongeveer een omzet genereert van 225.000 €. Dit houdt nog geen rekening met de betaalde instapkosten en marge op producten, dus in principe zal de omzet nog hoger zijn.
Uiteraard zijn hier gepaard gaan onkosten aan verbonden, maar het geeft een goed beeld over wat 1 gekwalificeerde lead die Franchisenemer wordt kan betekenen voor uw Franchise organisatie. Op basis van deze formule is het is dan aan elke Franchise organisatie afzonderlijk om uit te maken wat dan de investering mag zijn van hun jaarlijkse Franchise marketing kosten.
Franchiseportalen het meest effectief volgens Franchisegevers
Franchiseportalen blijven het nr. 1 rekruteringskanaal voor Franchisegevers, volgens een eerdere rondvraag bij vele Belgische Franchisegevers door de Universiteit Gent. Het kosten effectief rekruteren via Franchise.be maakt dat naast een 24/7 visibiliteit u geen enkele kandidaat mist met het potentieel van Franchisenemer te worden.
Daarenboven hebben 2/3 van de kandidaat Franchisenemers geen specifieke voorkeur voor een bepaald Franchise concept. Dit maakt dat ze zich eerst oriënteren via de Franchiseportalen om vervolgens verdere info aan te vragen en/of contact te nemen.
Gratis optimalisatie consult
Francorp in samenwerking met Franchise.be biedt nu een gratis optimalisatie consult aan om uw Franchise rekutering marketing te bespreken. Tijdens deze online meeting van 30 min. Bekijken wij hoe u nog meer kosten effectief gekwalificeerde leads kan genereren.