Opzegtermijnen

De geldende opzegtermijn hangt af van de partij die opzegt:

  • Voor de verzekeraar wijzigt er niets aan de opzegtermijn. Deze blijft op drie maanden voor de vervaldag van de overeenkomst.
  • Voor de verzekeringnemer wordt de termijn om de verzekeringsovereenkomst op te zeggen ingekort naar 2 maanden voor de vervaldag.

Wat verandert er voor consumenten?

Vanaf 1 oktober 2024 treedt er ook een nieuw artikel 85/1 in werking. Dit artikel zal van toepassing zijn op stilzwijgend verlengbare verzekeringsovereenkomsten die behoren tot de groep ‘niet-leven’ en die betrekking hebben op consumenten. Een consument is elke natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels,- bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen. Het artikel zorgt ervoor dat consumenten verzekering niet-leven steeds zonder kosten of boeten mogen opzeggen met twee maand voorbericht op voorwaarde dat de verzekering minstens één jaar heeft gelopen. Het opzeggingsrecht moet vermeld worden op elk premievervaldagbericht en bij vroegtijdige opzeg heeft de verzekeringnemer recht op premiekrediet. De consument kan ook aan zijn nieuwe verzekeraar of makelaar vragen om in zijn plaats de nodige stappen te zetten voor de opzegging.

Praktische vereisten voor opzeg

De opzeg kon al gebeuren via een aangetekende brief, een deurwaardersexploot of afgifte van een opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs. Vanaf 1 oktober zal je ook digitaal kunnen opzeggen via een elektronische, aangetekende zending of via een door de verzekeraar ter beschikking gestelde digitale omgeving met elektronische handtekening. In dit laatste geval zal de opzeg door de verzekeraar moeten bevestigd worden. Een verzekeraar kan zelf geen gebruik maken van een digitale omgeving om een verzekeringscontract op te zeggen.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?