Location-Location-Location
Het bekende cliche in het vakjargon van de immobiliën luidt locatie-locatie-locatie. Dat is niet toevallig gezien de hoogwaardige locaties veel meer voordelen met zich meebrengen dan rechtstreekse klanten aantallen en verkoopcijfers. Kies je locatie strategisch. Investeren in een verkooppunt op een strategische locatie. Dit zorgt voor naamsbekendheid, meer visibiliteit, en grotere passage. Dit komt het volledige netwerk alleen maar ten goede.
Franchising blijft een X verhaal
“Net zoals het locatie thema is de groei van een Franchise netwerk ons insziens nog belangrijker voor het welzijn van de volledige franchisenetwerk”, zegt Nick Boury, Franchise expert van Francorp Belgium. Het aantal Franchise verkooppunten heeft een directe impact op de winst marges. De totale kost per Franchisenemer voor de diensten die doorlopend worden verricht vanuit de Franchisegever, zijn niet recht evenredig met het aantal Franchisenemers. Een duidelijk voorbeeld hiervan is dat 1 regionale Franchise consultant die de Franchisenemers bezoekt een vaste loonkost heeft per maand. Die blijft hetzelfde als hij nu 9 of 18 Franchisenemers onder zijn verantwoordelijkheid valt. De inkomsten zullen wel dubbel zoveel zijn, waardoor de bruto winstmarge voor de Franchisegever aanzienlijk verhoogd. Dat is het investeren in meerdere verkooppunten waard!
Meer Franchisenemers voor sterkere groei en meer netto Winst(marge)
De algemene stelregel luidt: “Hoe meer Franchisenemers, hoe meer Franchise inkomsten dus hoe kleiner het kostenplaatje per franchisenemer”
Wanneer we de impact per franchisenemer gaan bekijken stellen we vast dat de expansie van het aantal verkooppunten de financiële performatie van de Franchisegever enorm beïnvloedt. 1 extra Franchisenemer betekent bij de meeste Franchise concepten een minimum gegarandeerde Franchise inkomst van 5 jaar royalties, bovenop de instapkosten die bijna volledig opgaan in rekruteringskost, opleidingen, pre-opening begeleiding en opening ondersteuning van de Franchisenemer. Daar bovenop ontvangt de Franchisegever nog een extra portie marketing inkomsten die zijn marketing capaciteiten dan weer uitbreiden.
Extra Franchise inkomsten genereren
Concreet hebben Royalties nog de meeste directe impact op de Financiële balans van de Franchisegever. Reken voor jezelf maar eens uit hoeveel wat het bedrag is dat je aan royalties per franchisenemer ontvangt, doe dit dan x het aantal jaren dat je Franchise overeenkomst loopt en dan weet je welke inkomsten je per extra franchise verkooppunt misloopt indien je niet genoeg focust legt op rekrutering en expansie tout court.
Bijvoorbeeld: Als we nu eens gemiddelde nemen van 6 % royalties op een omzet van 500.000 € met een contractuele termijn van minimum 7 jaar, dan komen we op een totale royalty inkomst van 210.000 €, zonder rekening te houden met de jaarlijkse groei in omzet van het Franchiseverkooppunt. 1 Franchisenemer meer of minder heeft dus een enorme impact op de bottomline gezien het meerkost van 1 Franchisenemer heel gering is op de totale kost van de Franchise organisatie.
Expansie – Expansie - Expansie
De berekening hierboven toont aan dat de focus van een Franchise bedrijf op Expansie ligt. Dat is wellicht de belangrijkste motor van financiële groei! Ook de impact op het totale netwerk gaat in stijgende lijn, door grotere aankoop capaciteit, meer marketing mogelijkheden, meer budget om gespecialiseerde mensen aan te nemen in het Franchisebedrijf en nog zoveel meer. Tal van voordelen!
Jammer genoeg moeten we soms constateren dat verschillende Franchisenetwerken het achterwege laten om meer goede franchisenemers aan te trekken, volgens het potentieel van het concept en bestaand netwerk. Ze zetten te weinig in (en investeren te weinig) in Franchise Marketing. Wanneer u zelf de financiële impact voor uw Franchise concept berekent, zal u tot de constatatie moeten komen dat uw jaarlijkse expansie gemaximaliseerd dient te worden, om het best mogelijke financiële resultaat te behalen. Voor Franchisegevers blijven de franchise portalen de meest kosten effectieve methode om genoeg leads te genereren en meer franchisenemers te contracteren, zeker in deze digitale tijden. Het is statistisch bewezen dat 2/3 van de bezoekers nog geen specifieke voorkeur van merk of concept heeft, dus zelfs als minder gekend concept kunt u zich daar in de kijker zetten.
De juiste Franchisenemers opstarten
Het investeren in de juiste Franchise marketing is net zo belangrijk als de expansie. Hierdoor wek je interesse bij de juiste doelgroep. Geschikte kandidaat Franchisenemers komen meestal niet uit de lucht vallen, dus een brede Franchise marketing strategie implementatie via de kanalen die zich traditioneel op zelfstandige doelgroepen richten dragen rechtsreeks bij tot uw financieel resultaat. Hoe meer kandidaat franchisenemers, hoe meer franchise contracten u kan afsluiten met de meest geschikte kandidaten, hoe meer franchise verkooppunten, hoe meer franchise inkomsten, hoe lager uw kost per franchisenemer. Elk bovenvermelde element is met elkaar verbonden en verdient daarom de nodige aandacht.Een gouden tip : Je kan nooit te weinig investeren in de juiste Franchise marketing kanalen die interesse opwekken bij gekwalificeerde kandidaat franchisenemers, om uw netwerk maximaal jaarlijks te laten groeien.
Conclusie : Een gezonde marketingmix van de bovenstaande tips maakt van je Franchiseconcept een financiële succesformule!