De afgelopen jaren hebben shoppingcenters enkele moeilijke periodes doorgemaakt. Hoewel de gezondheidscrisis hen heeft verzwakt, heeft het sombere weer van de afgelopen maanden de aangekondigde opleving van de grote Belgische shoppingcenters versterkt. Ten opzichte van vorig jaar meldde Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, een stijging van 8,5% in bezoekersaantallen afgelopen zomer. Deze bezoekers kochten ook meer, want de omzet steeg met meer dan 8%. Het lijkt erop dat voor veel shoppingcenters de cijfers zelfs beter zijn dan in 2019.
Het lijkt er dus op dat de moeilijke tijden tot het verleden behoren en eerder verband houden met de nasleep van de pandemie (herinnerend eraan dat shoppingcenters tijdens deze periode gesloten waren) en de energiecrisis. Het vertrouwen van de klanten herstelt langzaam, maar de economische context is niet de enige reden voor deze hernieuwde interesse. Veel inspanningen zijn geleverd door de eigenaren en beheerders van shoppingcenters om de klantbeleving te verbeteren. Nieuwe uitdagingen, en veranderd koopgedrag dwingen deze retailactoren zich voortdurend te vernieuwen om zich aan te passen, maar ook om zich goed voor te bereiden op nieuwe structurele uitdagingen.
Om hun realiteit beter te begrijpen, hebben we Grégory Boucart van Wereldhave Belgium geïnterviewd, Shopping Manager van Shopping Les Bastions in Doornik.
GeoConsulting werkte al vele jaren samen met Wereldhave Belgium. Onze teams hebben gedurende meer dan 10 jaar de evoluties van verschillende van hun winkelcentra kunnen analyseren. Terwijl ons werk voorheen vooral gericht was op de afstemming tussen vraag en aanbod, zijn de realiteiten en behoeften van winkelbeheerders geëvolueerd, evenals onze begeleidingen. De sleutel tot en de nieuwe drijfveer van de aantrekkelijkheid van shoppingcenters is de klantbeleving geworden, het middelpunt van de zorgen voor alle retailactoren. In het verleden konden de meeste shoppingcenters volstaan met het samenbrengen van grote aantrekkelijke winkelketens, maar de reproduceerbaarheid van hetzelfde soort aanbod in veel shoppingcenters heeft de aantrekkelijkheid verminderd. Naarmate de jaren verstrijken, zijn exclusiviteit, aantal en specificiteit van winkelketens niet meer voldoende om concurrerend te blijven tegen de groeiende opkomst van e-commerce.
Grégory Boucart bevestigt deze trend binnen Shopping Les Bastions: “Om welke reden dan ook kunnen de bezoekersaantallen van het ene winkelcentrum tot het andere variëren, dit kan afhangen van een renovatie of een belangrijke verjaardag, bijvoorbeeld. Er zijn elementen die convergentie van bezoekersaantallen of pieken in bezoekersaantallen creëren, maar records zijn er om te worden gebroken! Voor ons was 2019 ons beste jaar. Waarom 2019? Omdat het volgde op het jaar van een grote transformatiefase tussen 2017 en 2018. Een gloednieuw winkelcentrum werd uit de grond gestampt. We zaten dicht bij de 4,5 miljoen bezoekers, een belangrijk cijfer voor een verzorgingsgebied van 68.000 inwoners. Na een gezondheids- en energiecrisis zou 2023 naar verwachting een nieuw recordjaar moeten zijn, met enkele bezoekers meer.”
«We moeten ons richten op alles wat niet gedigitaliseerd kan worden, op alle echte ervaringen, de fysieke ervaringen. Er zijn dingen die alle online winkels ter wereld nog niet kunnen bieden, en dat is uiteindelijk alles wat een beroep doet op menselijke zintuigen. »
Het lijkt er dus op dat de moeilijke tijden tot het verleden behoren en eerder verband houden met de nasleep van de pandemie (herinnerend eraan dat shoppingcenters tijdens deze periode gesloten waren) en de energiecrisis. Het vertrouwen van de klanten herstelt langzaam, maar de economische context is niet de enige reden voor deze hernieuwde interesse. Veel inspanningen zijn geleverd door de eigenaren en beheerders van shoppingcenters om de klantbeleving te verbeteren. Nieuwe uitdagingen, en veranderd koopgedrag dwingen deze retailactoren zich voortdurend te vernieuwen om zich aan te passen, maar ook om zich goed voor te bereiden op nieuwe structurele uitdagingen.
Om hun realiteit beter te begrijpen, hebben we Grégory Boucart van Wereldhave Belgium geïnterviewd, Shopping Manager van Shopping Les Bastions in Doornik.
GeoConsulting werkte al vele jaren samen met Wereldhave Belgium. Onze teams hebben gedurende meer dan 10 jaar de evoluties van verschillende van hun winkelcentra kunnen analyseren. Terwijl ons werk voorheen vooral gericht was op de afstemming tussen vraag en aanbod, zijn de realiteiten en behoeften van winkelbeheerders geëvolueerd, evenals onze begeleidingen. De sleutel tot en de nieuwe drijfveer van de aantrekkelijkheid van shoppingcenters is de klantbeleving geworden, het middelpunt van de zorgen voor alle retailactoren. In het verleden konden de meeste shoppingcenters volstaan met het samenbrengen van grote aantrekkelijke winkelketens, maar de reproduceerbaarheid van hetzelfde soort aanbod in veel shoppingcenters heeft de aantrekkelijkheid verminderd. Naarmate de jaren verstrijken, zijn exclusiviteit, aantal en specificiteit van winkelketens niet meer voldoende om concurrerend te blijven tegen de groeiende opkomst van e-commerce.
Grégory Boucart bevestigt deze trend binnen Shopping Les Bastions: “Om welke reden dan ook kunnen de bezoekersaantallen van het ene winkelcentrum tot het andere variëren, dit kan afhangen van een renovatie of een belangrijke verjaardag, bijvoorbeeld. Er zijn elementen die convergentie van bezoekersaantallen of pieken in bezoekersaantallen creëren, maar records zijn er om te worden gebroken! Voor ons was 2019 ons beste jaar. Waarom 2019? Omdat het volgde op het jaar van een grote transformatiefase tussen 2017 en 2018. Een gloednieuw winkelcentrum werd uit de grond gestampt. We zaten dicht bij de 4,5 miljoen bezoekers, een belangrijk cijfer voor een verzorgingsgebied van 68.000 inwoners. Na een gezondheids- en energiecrisis zou 2023 naar verwachting een nieuw recordjaar moeten zijn, met enkele bezoekers meer.”
«We moeten ons richten op alles wat niet gedigitaliseerd kan worden, op alle echte ervaringen, de fysieke ervaringen. Er zijn dingen die alle online winkels ter wereld nog niet kunnen bieden, en dat is uiteindelijk alles wat een beroep doet op menselijke zintuigen. »
Met betrekking tot de evolutie van trends en nieuwe koopgedragingen, wat zijn de huidige uitdagingen voor winkelbeheerders?
We moeten blijven aanpassen aan de veranderingen in de markt en aan de verwachtingen van onze huidige en potentiële bezoekers. Online zijn Amazon of Marketplace nu concurrenten die ultrasnelle vergelijkingsservices aanbieden… Consumenten kunnen een object zoeken voor de beste prijs, vanaf de locatie waar ze zich bevinden, en het de volgende dag laten bezorgen. Proberen deze formule tegen te gaan zou verspilling van energie en tijd zijn, maar focussen op alles wat niet gedigitaliseerd kan worden, op echte fysieke ervaringen, is relevanter om op te vallen. Er zijn dingen die alle online winkels ter wereld nog niet kunnen bieden, en dat is uiteindelijk alles wat een beroep doet op menselijke zintuigen. Vroeger konden shoppingcenters zich tevreden stellen met het aanbieden van een overvloed aan winkels aan klanten, nu moeten ze meer bieden dan dat, alles wat online niet kan bieden. Het winkelcentrum van de toekomst wordt een plek van leven en ontmoeting waar klanten niet meer alleen komen voor de winkels, maar ook om culinaire of recreatieve ervaringen op te doen, bijvoorbeeld.« Alles moet altijd top zijn! Het maakt niet uit of bezoekers voor de duizendste keer komen of voor de allereerste keer, we moeten ervoor zorgen dat het elke dag de eerste keer is, dat is onze taak!, dat is onze uitdaging, dat is onze belangrijkste uitdaging. »
In het licht hiervan, hoe is uw beroep de afgelopen jaren veranderd?
Mensen worden steeds veeleisender, we worden extreem vergeleken. Uiteindelijk is waar ons beroep echt is veranderd, in deze zoektocht naar perfectie. De faciliteiten moeten tiptop zijn, de tegels moeten schoon en in zeer goede staat zijn, de parkeerplaats moet worden schoongemaakt, de verf moet op tijd worden vernieuwd, dit moet allemaal dagelijks worden gecontroleerd. Zelfs als Shopping Les Bastions flirt met 5 miljoen bezoekers per jaar, zijn er veel nieuwe klanten. Elke dag verwelkomen we bezoekers die ons ontdekken en die steeds meer kilometers afleggen om ons te bereiken, zelfs als we realistisch moeten blijven over de reistijd. Al deze mensen, het maakt niet uit of ze voor de duizendste keer komen, het maakt niet uit of ze voor de allereerste keer komen, we moeten ervoor zorgen dat het elke dag de eerste keer is, dat is onze taak!, dat is onze uitdaging, dat is onze belangrijkste uitdaging. Het gaat er niet langer alleen om een goede commerciële mix te hebben.Hoe heeft uw team zich aangepast aan deze veranderingen?
Teams kunnen sterk variëren van het ene winkelcentrum naar het andere. Het is sterk afhankelijk van de grootte van het winkelcentrum en de eigenaar. Bij Shopping Les Bastions is het een team van 7 mensen dat de touwtjes in handen heeft op het terrein. En uiteindelijk zijn het alle partners waar we ons mee omringen om de toekomst te overdenken en aan te gaan, die misschien niet bestonden 20 jaar geleden maar die verandering brengen, een frisse wind op onze manier van doen. Een kleine knipoog naar GeoConsulting die waarschijnlijk geen geomarketingstudies deed 20 jaar geleden, of in ieder geval niet zo diepgaand. Op dat moment deden we geen online campagne, dat bestond niet. Nu moeten we op de hoogte blijven en ons aanpassen aan alle communicatiemogelijkheden die zich voordoen.« Het is interessant om bedrijven zoals de uwe in te schakelen. Het bespaart ons veel tijd, kauwt het behoorlijk omvangrijke werk voor ons voor, maakt het toegankelijk voor ons, geeft ons duidelijke aanbevelingen. »
Uiteindelijk stelt begeleiding door een bureau als GeoConsulting ons in staat om veel tijd te besparen, vooral een variabele die ontbreekt in shopping centers. Op een bepaald moment moeten we bepaalde ambities delegeren aan mensen voor wie het hun beroep is. Het is dan interessant om bedrijven zoals de uwe in te schakelen. Het bespaart ons veel tijd, kauwt een behoorlijk omvangrijk werk voor ons voor, maakt het toegankelijk voor ons, geeft ons duidelijke aanbevelingen. Het is gemakkelijker om een rapport te ontvangen met iets minder dan 100 paginas, een presentatie van 2 uur met alle betrokkenen rond de tafel, en de volgende dag aan het werk te gaan met duidelijke elementen.
Gezien de context, wat zullen uw prioriteiten over 5 jaar zijn?
Onze prioriteiten over 5 jaar zijn om een voorsprong te behouden, aandacht te besteden aan de marktontwikkelingen, onze consumenten te kennen, en daarom ook GeoConsulting in te schakelen. In het kader van de missie heeft u ons geholpen de klant van morgen te begrijpen, wie hij ook zou kunnen zijn, wetende dat alles natuurlijk kan evolueren. Vijf jaar is voor ons op de middellange termijn, we moeten letten op nieuwe consumptiegedragingen. Zullen we ons bevinden in een hypercirculaire economie? Zullen we ons bevinden in een welzijnseconomie? Zullen we echt in een bloeiende economie zijn of integendeel beperkend? Het is nog te vroeg om dat te zeggen, maar we kunnen trends hebben zoals die gepresenteerd door GeoConsulting.“Te vroeg gelijk hebben is soms ongelijk hebben”, daar letten we ook op! Trends creëren is goed, maar we zouden volledig verkeerd kunnen zijn en uiteindelijk een waarschuwingssignaal worden voor onze concurrenten. Het is echt het juiste evenwicht dat we moeten hebben, een beetje aanvoelen, zonder te overhaasten. Laten we dus goed opletten, luisteren, nieuwsgierig zijn naar alles om ons heen, en uiteindelijk zijn de mensen om ons heen de eerste benchmark.
Conclusie
De feedback van Grégory Boucart toont perfect de evolutie van de uitdagingen van shopping centers. Altijd meer klantbeleving, altijd meer klantverwachtingen, altijd meer specialisatie. In deze race om te vergelijken, veranderen de trends sneller dan het Belgische weer, wat de spelers in de sector dwingt tot voortdurende monitoring van wat klanten morgen zullen zoeken.Om deze monitoring uit te voeren, de verwachtingen van klanten te begrijpen en prioriteiten te stellen, sta je er niet alleen voor. Onze experts begeleiden je om de ideale positionering van je winkelcentrum te bepalen en de aantrekkingskracht ervan te vergroten. Strategisch en operationeel advies om kostbare tijd te besparen.
Neem contact op met een van de experts van GeoConsulting
Nieuws
Ja lap, te laat met de keuring! Wat nu?
Lees meer
Vastgoed met een slechte EPC-waarde kopen: een goed idee?
Lees meer