Intussen heeft Alain Boulle het voorzitterschap van Intermarché doorgegeven aan Martin Staelens, om zelf voorzitter te worden van Intermarché by Mestdagh, de tijdelijke structuur waarin de winkels en de centrale van Mestdagh zijn ondergebracht tot aan de fusie van de twee ondernemingen, die voorzien is voor begin november.
Vandaag gaan we echter niet zozeer op bezoek bij de manager, maar wel bij de zelfstandige ondernemer en baas van de supermarkt. Na lange tijd de winkel in Court-Saint-Étienne te hebben geleid en gerenoveerd, deed Alain Boulle die drie jaar geleden van de hand. Hij had intussen een grotere winkel overgenomen, die deel uitmaakte van het winkelbestand van Mestdagh. Die winkel in Nijvel kende Gondola ook, en daardoor was de verrassing des te groter toen we door de automatische deuren stapten: alles is er compleet veranderd!
Alain Boulle bevestigt dat: “We hebben alle verlaagde plafonds weggehaald, de koelinstallatie vervangen, die nu op CO2 werkt. Daarvoor moesten we sleuven in de vloer graven voor de toevoer naar de koelmeubelen. Tel maar eens hoeveel dat er zijn, dan begrijp je hoeveel werk dat met zich mee brengt. En terwijl we toch bezig waren, hebben we ook de vloer volledig vernieuwd. Ook de betegeling is uiteraard nieuw. En we hebben nieuwe labo’s en ateliers voorzien, voor de koeleenheid, de bakkerij, de visafdeling en de slagerij. Door de omvang van het project moesten we een maand sluiten, van 4 februari tot 5 maart 2023. Een maand. Maar dan wel een maand waarin we dag en nacht hebben gewerkt!”
“Bij de heropening reageerden de klanten meer dan positief, maar ook met ongeloof: ze waren ervan overtuigd dat we de winkel hadden vergroot, hoewel de oppervlakte op zich niet is uitgebreid. We sluiten nu meer aan bij het nieuwste concept van Intermarché, dat de voorkeur geeft aan een panoramisch horizontaal en onbelemmerd uitzicht, voor de hele versafdeling. Ik wilde koste wat kost zorgen voor het ‘wow’-effect dat klanten hebben als ze hier voor het eerst binnenkomen. Een ander element dat ik belangrijk vond, was bewegingsvrijheid: we wilden de klanten heel brede gangen bieden, om ontspannen te kunnen winkelen. En dat is ons gelukt: de klanten waarderen de inrichting”, vervolgt hij.
Alle aandacht voor de versafdelingen
De nieuwe winkel in Nijvel fungeert werkelijk als een decor: de producten staan er niet zomaar in de rekken geschikt, maar echt uitgestald. En bovendien krijgt de deskundigheid van de versafdelingen alle aandacht. “We zijn gewoon trouw aan het concept van Intermarché, en de krachtlijnen daarvan zie je hier terug. We gaan het concept niet om de drie maanden opnieuw uitvinden, maar we passen het wel telkens aan voor elke winkel”, aldus Boulle.
Vroeger, toen de winkel nog werd gerund als Carrefour Market door Mestdagh, was er hier al een traditionele slagerij en een afdeling met vers gesneden vleeswaren. “Die laatste hebben we opgeheven, maar alle vleeswaren die we hier verkopen – met uitzondering van de industriële producten – worden ter plaatse gesneden. En ook de afdeling gesneden kaas krijgt extra aandacht”, vervolgt onze gesprekspartner.
De klanten in Nijvel hebben geluk: de winkel biedt hen ook een heel ruime visafdeling. Een eerste koelkast bevat alle vooraf verpakte verse viswaren. En daarachter bevindt zich ook een echte afdeling met verse vis. “De vishandelaar die daar vis staat te fileren, is een nieuwe medewerker die bij ons is komen werken. Een Bretoen! Een goede aanwinst.”
Ter plaatse bereid, en dat zie je!
De winkel is Nijvel is zeker trouw aan het concept van Intermarché. Maar in de meeste gevallen geven Les Mousquetaires graag een persoonlijk tintje aan hun project. Wat is hier het handelsmerk van Alain Boulle? “Dat is ongetwijfeld de open keuken, die de klanten meteen zien als ze de winkel binnenkomen. Veel van onze leden voorzien een keuken, maar ik stond er echt op dat die open moest zijn. We hebben een echte chef en een heel ruim aanbod van ter plaatse bereide gerechten. Andere winkels stellen vooral maaltijden samen, maar hier mogen we echt spreken van ‘huisbereid’”, stelt hij trots.
In dat opzicht is er wel een groot verschil met het aanbod in de vroegere winkel. “Daar was er gewoon een sushibar van Sushi Daily. Die is er nog altijd, maar we hebben die nu een plaatsje gegeven in de visafdeling. Het is ons ook gelukt om het meubilair te laten aanpassen aan ons principe van vrij uitzicht. Ik vond het echt belangrijk dat de mensen al die verse voeding kunnen zien, van bij de ingang tot achteraan in de winkel. Vanaf nu vind je hier alle nieuwe troeven van Intermarché, zoals de verse soepbar, de ter plekke belegde broodjes en pizza’s, en een heel ruime keuze aan maaltijden, allemaal ter plaatse bereid”, vertelt Boulle.
De klanten weten dat duidelijk te waarderen. Er zijn zelfs verschillende klantengroepen te onderscheiden. ‘s Middags komt een heel grote groep scholieren hier zijn belegde broodjes kiezen. Op andere momenten komen hier vooral mensen die in de nabijgelegen industriezone werken, om te kijken wat ze ’s middags willen eten of om ’s avonds nog wat boodschappen te doen. En het argument van ‘huisbereid’ werkt: je ziet het label op allerlei bereidingen in de rekken aan de keuken, in de visafdeling of de slagerij. De prijs-kwaliteitverhouding zit zeker goed en er is ook een voldoende divers aanbod.
Het bewijs is onder meer te vinden in de vorm van een schotel van meloen met gerookte ham, of het bordje carpaccio met parmezaan en rucola en een flesje citroenolie erbij, overvloedig gegarneerd en aangeboden tegen een prijs die lager ligt dan die van heel wat industrieel belegde broodjes.
Opdracht gelukt
Dankzij al die inspanningen draait de winkel sinds de heropening in maart op volle toeren. Is er ook concurrentie? “We hebben Aldi en Lidl als buren, maar ons aanbod komt niet meteen in conflict met dat van hen. En door de aanwezigheid van die ketens, net als Tom&Co, Jysk en Brico is het hier bijna een klein shopping center, waardoor er heel wat mensen komen. Wij zitten hier ten oosten van Nijvel. Colruyt ligt in het noorden en Delhaize in het zuiden”, verklaart de ondernemer.
“We hebben het gewaagd om te mikken op een heel divers aanbod. Dat kan misschien een risico lijken, maar het was toch heel relevant voor een stad als Nijvel. De resultaten zijn inderdaad goed sinds de heropening en we hebben veel klanten kunnen aantrekken die zeggen dat ze tevreden zijn. Maar dat moest ook wel: de vroegere winkel ging gewoon bergaf. Wij hebben nu echt het verschil gemaakt en ook voor leiderschap gezorgd. Daarbij is het ons gelukt om de meeste personeelsleden te overtuigen om ons te volgen in ons project. Dat is echt wel een groot succes. We zijn natuurlijk opgetogen dat de klanten zeggen dat ze zich goed voelen in deze winkel, maar het doet evenveel plezier dat dit ook geldt voor onze medewerkers, die zich gesterkt voelen door de nieuwe winkel, het nieuwe concept en de nieuwe visie”, besluit Alain Boulle.