Jaarlijks starten er meer dan 115.000 zelfstandige ondernemingen. Binnen de 5 jaar faalt 50% van deze concepten, wat een financiële ramp kan betekenen voor deze ondernemers. Het succes of falen van een startende onderneming hangt af van veel factoren, waaronder marktomstandigheden, bedrijfsplanning, financiële middelen, managementvaardigheden en concurrentiepositie. Dit is net waar franchising een houvast biedt voor startende zelfstandige ondernemers door het bundelen van krachten en know-how.
Franchise, niet geschikt voor elke ondernemer
Niet enkel in België, maar in vele andere (buur)landen is franchising een gewaardeerd business model, meldt Nick Boury, Franchise Expert. Het wordt meer en meer aanzien als het samenwerkingsmodel van de toekomst tussen twee zelfstandige partijen. Let wel, het is niet weggelegd voor elk type ondernemer. Iedere ondernemer heeft zijn eigen persoonlijke visie op ondernemen, en gelukkig maar. Voor de ene is creatieve vrijheid de bestaansreden, voor de andere is schaalgrootte het vertrekpunt, financiële en operationele vrijheid, etc.
Het is belangrijk om de principes en dynamiek van franchising te begrijpen, wat is het wel en wat is het nu niet. Het geeft vooral de kans aan ondernemers, die als uitgangspunt een bewezen business model willen, de kans om te ondernemen met een beperkter risico.
Stijgende populariteit
In vele andere (buur)landen wordt franchising met de dag populairder. Het wordt meer en meer aanzien als het samenwerkingsmodel van de toekomst tussen twee zelfstandige partijen. Van onze buurlanden zijn Frankrijk, Duitsland en de UK de grootste franchiselanden, gevolgd door Nederland en België.
Jaar na jaar groeit de Belgische Franchise markt, zowel in het aantal Franchise concepten maar zeker in het aantal zelfstandige ondernemers die als Franchisenemer de local hero van het concept worden.
Enkele cijfers over de Belgsiche Franchise markt van 2022
- 362 actieve Franchise concepten in België
- Vertegenwoordigd 9 % van alle Retail netwerken
- 1 % van alle verkooppunten in België zijn Franchise vestigingen
- Franchising stelt 56 % van de Belgische bevolking tewerk in de retail en restaurant sector
- 8 % van alle verkopen in de Belgische retail en horecamarkt komt van Franchising
(Bron : Geoconsulting)
Waarom biedt franchising meer garantie op succesvol ondernemen?
Voor zelfstandige ondernemers die overtuigd zijn dat niet enkel zijn product of dienst garantie biedt op de slaagkansen van zijn ondernemerschap, maar evengoed opleiding, marketing, personeelsbeheer, rendabiliteit, etc. kan franchising het juiste model zijn. Door de ondersteuning op alle vlakken van het conceptbeheer, staat u er niet alleen voor en kan u profiteren van de ervaring en know how van de franchisegever.
Het is dan ook logisch dat een local hero met een grote voorsprong start, wanneer hij zijn deuren opent en zijn concept zich reeds in vele andere locaties heeft bewezen, zowel op vlak van producten en-of diensten maar ook qua rendabiliteit, de meest performantie marketing technieken, etc.
Conclusie
Franchising is wel degelijk het samenwerkingsmodel van de toekomst voor bepaalde groepen van succesvolle ondernemers die niet zelf telkens het warm water willen uitvinden. De krachten worden gebundeld in de meest optimale samenwerking voor beide partijen, namelijk de franchisegever die zijn bewezen business concept laat uitbaten, door een zeer geëngageerde ondernemer, die het lokale gezicht van zijn zaak is. Het is aan elke kandidaat ondernemer of uit te maken indien franchising iets voor hem kan zijn, en daar zijn genoeg tools en know how voor.