Budgetvriendelijk modemerk tekent forse groei op (+24%) in krimpende retailsector

25% omzet webshop door verkoop aan Vlaamse gezinnen

“We willen niet alleen groeien, maar ook écht het verschil maken”, zegt Jérôme Calonne, CEO Kiabi België. “Ons hybride model – een mix van fysieke winkels, online, tweedehands en franchising – stelt ons in staat om overal aanwezig te zijn waar onze klanten ons nodig hebben. In 2025 willen we ons aanbod uitbreiden, duurzamer werken en meer Belgische gezinnen bereiken.”

2024: een jaar van groei in een moeilijke markt

Ondanks de krimpende retailsector haalde Kiabi België in 2024 een omzetstijging van 24%, aangedreven door de opening van 8 nieuwe verkooppunten. Daarmee telt Kiabi nu 18 verkooplocaties in ons land – zowel in grote steden als in kleinere gemeentes – en is het merk aanwezig in alle Cora-hypermarkten in België. Ook online tekende Kiabi een sterke stijging op: 19% vergeleken met 2023. De e-reservatiedienst groeide met maar liefst 42% – deze service biedt klanten de flexibiliteit om online te bestellen, producten binnen 24 uur op te halen in de winkel en alleen te betalen voor wat ze willen houden. ​

“Onze kracht ligt in hoe we ons aanpassen aan de behoeften van onze klanten. We zijn niet bang om nieuwe modellen te omarmen en opportuniteiten te grijpen, zelfs in moeilijke tijden. Die wendbaarheid verklaart voor een groot deel onze groei”, vertelt Jérôme Calonne. “Zo lanceerden we Kiabi HOME, een interieurcollectie die aansluit bij de vraag naar trendy, stijlvolle én betaalbare producten. Ook met het platform Beebs by Kiabi spelen we in op de vraag van gezinnen naar kwalitatieve tweedehands producten.”

Ambities voor 2025: groei, duurzaamheid en diversificatie

Voor 2025 zet Kiabi België in op verdere expansie en innovatie. Daarbij streeft de keten een omzetgroei van 13% na ten opzichte van 2024.

Mélanie Meurisse, verantwoordelijke ontwikkeling & werk bij Kiabi België: “Allereerst staan er drie nieuwe winkelopeningen op de planning, waarvan de eerste in april in Herstal. Kiabi versnelt ook zijn franchisemodel, waarbij we ondernemers de kans bieden om een eigen winkel te openen – zoals in Hannuit in 2024 nog. Dat het leuk werken is bij Kiabi, bewijst ook het label ‘Great Place To Work’ dat we voor het vierde jaar op rij toegekend kregen. Ondanks de uitdagende economische tijden blijven we actief rekruteren en bieden we onze werknemers alle kansen voor verdere groei en ontwikkeling. Bij Kiabi kan iedereen zichzelf zijn en wordt persoonlijke authenticiteit gewaardeerd, wat bijdraagt aan een werksfeer die écht inspireert.”

In 2025 zet Kiabi verder in op diversificatie van het aanbod, met de ambitie om het aandeel nieuwe productcategorieën te verhogen van 9% naar 13%.

Mathieu Loyez, marketing directeur van Kiabi België: “We willen een merk zijn dat voorziet in de behoeften van gezinnen, met een breed aanbod én met duurzaamheid en betaalbaarheid in gedachten. Tweedehandsmode zal een centrale rol spelen in deze strategie, onder meer via Beebs by Kiabi. In tegenstelling tot andere tweedehandsplatforms zal Beebs by Kiabi niet alleen online beschikbaar zijn, maar ook in al onze winkels. Omnichannel is een van onze sleutels tot succes om tweedehandsproducten nog toegankelijker te maken voor al onze klanten. Ons doel is duidelijk: tegen eind 2025 willen we 1 op de 10 Belgische gezinnen budgetvriendelijk kleden, zowel met nieuwe als tweedehandsmode. Daarbij houden we een sterke focus op Brussel en Wallonië.”

Over Kiabi

In 1978 kende de Franse kledingzaak Kiabi een enorm succes met het revolutionaire concept ‘betaalbare mode voor het hele gezin’, en dat met passende maten voor iedereen. Zo’n 40 jaar later is het kleine Noord-Franse merk uitgegroeid tot een internationale groep die in 24 landen aanwezig is. Sinds 2012 ook in België, met vandaag 18 winkels en een online webshop. Zo heeft Kiabi al 25 miljoen klanten overtuigd die houden van trendy én betaalbare mode voor jong en oud.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?