Winkelopeningen op komst
De omzet van Leonidas steeg met 13% ten opzichte van vorig jaar naar 121,5 miljoen euro, zo blijkt uit de cijfers voor het boekjaar tot juni. De EBITDA liet nog een sterkere groei van 19% zien naar 20,9 miljoen euro. Over de afgelopen zeven jaar is de omzet met bijna 50% toegenomen, terwijl de EBITDA in dezelfde periode bijna verdrievoudigde, ondanks twee door corona geplaagde jaren.
CEO Philippe de Selliers toont zich tevreden: “Deze resultaten bevestigen de kracht van ons bedrijfsmodel, zeker gezien de aanzienlijke inspanningen die we tegelijkertijd leveren voor de bouw van onze nieuwe fabriek in Nivelles.” Leonidas koos er bewust voor de prijzen minder te verhogen dan de inflatie, hoewel zeker cacao flink in prijs steeg, om zo de volumes op te krikken.
Opvallend was de sterke prestatie in de ’travel retail’, die meer dan 30% groeide. In Frankrijk steeg de omzet met 20%, ruim boven het gemiddelde. Ook in Nederland ziet het bedrijf een hernieuwde groei. Het bedrijf plant dan ook verdere expansie met zes nieuwe verkooppunten in België, 30 per jaar in Frankrijk en 15 in Nederland. Leonidas, opgericht in 1913, heeft momenteel meer dan 1200 verkooppunten in 40 landen.