Groeikansen grijpen

Ondanks recordcijfers in het coronajaar 2020 wist Ahold Delhaize ook in 2021 opnieuw te groeien: na een sterker dan verwacht vierde kwartaal klokte de jaaromzet af op 75,6 miljard euro, een stijging met 3,3%. De groep behield ook een goede operationele marge van 4,4%, ondanks de uitdagingen in de toeleveringsketen en de toenemende inflatiedruk. E-commerce is daarbij een belangrijke succesfactor gebleken: de onlineverkopen groeiden met meer dan een derde, over twee jaar bekeken verdubbelden ze zelfs.

In 2022 wil topman Frans Muller de investeringen in omnichannel nog versnellen om de extra groeikansen te grijpen: "Dit zal vooral zichtbaar zijn bij bol.com, waar we de investeringen in 2022 meer dan zullen verdubbelen, nu we een fase van aanzienlijke investeringen in het merk beginnen.” De omzet van het onlineplaform steeg in 2021 met 21% naar 2,8 miljard euro, het onderliggend bedrijfsresultaat bedroeg 166 miljoen euro. Ahold Delhaize houdt vast aan zijn voornemen om bol.com in de tweede helft van dit jaar naar de beurs te brengen.

Uitblinker Albert Heijn

Een uitblinker binnen de groep was opnieuw Albert Heijn: de supermarktketen bouwde 38 overgenomen Deen-supermarkten om en won daardoor weer marktaandeel op de Nederlandse thuismarkt. In 2022 zal de foodretailer vooral inzetten op convenience, met de opening van meer 'AH to Go'-gemakswinkels en pompshops, en op de online abonnementsformule Albert Heijn Premium die nu al meer dan 300.000 abonnees heeft.

Ondanks moeilijke marktomstandigheden rekent Ahold Delhaize ook dit jaar op omzetgroei. Het veranderende consumentengedrag is een goede match met het huidige zakenmodel van de groep: mensen blijven immers meer thuis koken en eten, en online bestellen. Wel verwacht de retailer een lichte druk op de operationele marge, die dit jaar “minstens 4%” zal bedragen.

Tot slot een opmerkelijk cijfer: in 2021 investeerde de fusiegroep wel 364 miljoen euro in corona-maatregelen – dat is dus een miljoen per dag.
Nieuws
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak Lees meer
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept Lees meer
Klantvriendelijk ondernemen bij Jumbo Lees meer
Solidaire afronding bij Carrefour levert opnieuw € 116.367 op voor de vzw Pink Ribbon Lees meer
Kiabi viert 4 jaar ‘Good Friday’ met Make-A-Wish Lees meer
Valenta Ontvangt EcoVadis Bronzen Medaille voor Duurzaamheidsuitmuntendheid Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?