Comptoir de Mathilde richt zich op een behoorlijk brede klantenkring, waaronder het grote publiek en gezinnen. “We zitten niet in de premium sector, we zitten niet in de luxe sector, we zitten echt in de sectoren die toegankelijk zijn voor alles en iedereen.” vertelt Philippe Kratz Adjunct-Algemeen Directeur van Le Comptoir de Mathilde.
Kunt u ons iets vertellen over uw assortiment?
“Le Comptoir de Mathilde biedt producten voor het hele gezin. Het is leuk en toegankelijk, van ontbijtchocolade en chocoladepasta tot kindersnacks en avonden voor de tv, onze kracht is alledaagse chocolade. Er wordt vaak gezegd dat we een chocoladefabriek zijn. Dat klopt voor 70% van het aanbod, maar we hebben ook een delicatessenwinkel met olijfolie, azijn en smeerpasta's voor bij het aperitief,... Met dit aanbod bereiken we een ander publiek dan chocoladeconsumenten. We bieden bijvoorbeeld ook een zeer breed assortiment gearomatiseerde rum aan, zodat klanten geïnteresseerd kunnen zijn in zowel zoete als hartige producten.”Le Comptoir de Mathilde een authentiek concept
“We wilden werken aan het authentieke, niet aan de authenticiteit! Die nostalgische herinneringen die we allemaal hebben aan het werken in een delicatessenzaak, een klein buurtwinkeltje, een familiechocoladefabriek. We wilden het idee van een appelkrat met zijn kenmerkende geuren behouden. Het meubilair is ook zorgvuldig ontworpen. Alle winkels zijn uniek, omdat ze zijn ontworpen om de stad waarin ze zich bevinden te weerspiegelen. De decoratie zal anders zijn omdat het ook de culturele aspecten van de locatie van de winkel weerspiegelt. Het is een echte droom om het idee van een identieke inrichting voor al onze winkels te vermijden. We werken samen met onze kunstenaars-schilders en decorateurs om boetieks te creëren die absoluut charmant zijn! U zult in ieder geval niet onverschillig blijven.”Wat zijn jullie doelstellingen?
We hebben nu bijna 150 verkooppunten en we streven naar 250 in Frankrijk, met 15 tot 25 openingen per jaar.We zijn momenteel aanwezig in België met 2 winkels, één in Brussel, rue au Beurre, en de tweede in Brugge, Breidelstraat. We zijn zowel in stadscentra als in winkelcentra actief. De afgelopen jaren hebben we onze ontwikkeling in winkelgalerijen en -centra willen versnellen. Alle grote steden in Franstalig en Nederlandstalig België.
Wat voor type ondernemer zoekt u voor een verdere uitbreiding in België?
Franchisepartners die één of meerdere franchises kunnen hebben. Het doel is om een franchisenemer te vinden die ofwel een enkele winkel opent, of vanaf het begin meerdere winkels opent, d.w.z. een partner die 3-4 winkels in dezelfde stad beheert.In Brussel is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om zich in verschillende wijken te ontwikkelen. Als een kandidaat geïnteresseerd is in Brussel, kan hij of zij uitbreiden naar de hele hoofdstad, wat we in ons jargon een netwerk noemen. Maar we laten de mogelijkheid open om een boetiek te openen. We blijven openstaan voor verschillende mogelijkheden, mensen die een tweede carrière willen starten en die winkelier willen worden in hun stad. Andere mogelijkheden zijn bedrijfseigenaren die hun winkels willen ontwikkelen en managers aan het roer willen zetten. In dit geval heeft de kandidaat het profiel van een bedrijfsdirecteur, met een perfecte kennis van zijn economische en commerciële omgeving.
Het is de kandidaat die het verschil zal maken, maar het is vooral zijn of haar kennis van de sector en zijn of haar competenties om het merk te ontwikkelen. We zijn op zoek naar partners die hun omgeving echt kennen en begrijpen.
Hoe zit het met opleidingen?
“Natuurlijk trainen we onze franchisenemer, maar we trainen ook al de teams op het hoofdkantoor van het bedrijf als de franchisenemer dat wil. We werken aan alle aspecten, van verkoop- en marketingondersteuning tot thema's gedurende het hele jaar, zoals Kerstmis, Valentijnsdag, Pasen, Moederdag, Vaderdag, de laatste schooldag, Halloween, Black Friday, Kerstmis en het einde van het jaar.”Hoe ziet u Le Comptoir de Mathilde in 2024?
Tussen nu en 2024 willen we het koffiehuisgevoel in onze winkels verder ontwikkelen. We willen in de verkooppunten degustaties ter plaatse toevoegen, met als doel Comptoir de Mathilde te consumeren en de consument een eerste ervaring te laten beleven bij zijn of haar aankopen. Zo kunnen we ook toekomstige partners met andere ambities bereiken. De verkoop zal op een andere manier worden benaderd. Het gaat erom klanten een leuke tijd te bezorgen in onze winkels, die uiteindelijk een ontmoetingsplaats kunnen worden voor vrienden en familie.“Le Comptoir de Mathilde evolueert en we hebben plannen en de wens om mee te evolueren met de huidige vraag. Dit is ook belangrijk voor onze partners, zodat zij zich kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf.
Nieuws
Schrijf je nu al in voor de "Stay up to date" sessies van Sodalis in 2025
Lees meer
Wat leeft er vandaag in Employee Benefits?
Lees meer