Poils et Plumes werd opgericht in 1986, en sinds meer dan een jaar heeft Felix Delva de franchise overgenomen met haar netwerk van 35 winkels over heel België. Zijn doelstelling is duidelijk, enerzijds wil hij de waarden van de groep behouden, anderzijds wil hij verder durven gaan door zich ook in Vlaanderen te gaan ontwikkelen.

Een franchise met een unieke aanpak

Aangezien Felix zelf vier winkels in het netwerk heeft, staat hij heel dicht bij de winkels doordat hij er altijd met één been in staat. Hij weet dus precies wat het betekent om zelfstandig te zijn en in een winkel te staan. “Ik denk dat het een beetje atypisch is in vergelijking met andere franchisegevers, in de zin dat we heel erg verbonden blijven met onze eigen winkels en franchisenemers en dat we formules in onze eigen winkels kunnen testen en experimenteren voordat we ze aan het netwerk aanbieden”, stelt Felix.

Bovendien is Poils et Plumes een soft franchise. Dit betekent dat de onderneming haar franchisenemers onder andere meer vrijheid geeft in de manier waarop zij hun winkels runnen. Franchisenemers mogen bijvoorbeeld zelf bepalen hoe het assortiment van producten eruit ziet in de winkel en de bijbehorende prijzen bepalen. “Franchisenemers bepalen zelf welke producten ze verkopen, dus het assortiment kan per winkel sterk verschillen, afhankelijk van wat de franchisenemer passend vindt voor zijn of haar specifieke locatie”, legt Felix uit. “Dit geeft franchisenemers veel vrijheid en we hebben gemerkt dat deze vrijheid erg gewaardeerd wordt.”

“We stellen adviesprijzen ter beschikking, maar het is aan de franchisenemer om de beslissingen te nemen. Het succes van de winkel gaat dus hand in hand met zijn of haar keuzes.”

Uitbreiding naar Vlaanderen: Taalgrenzen overbruggen

Poils et Plumes is momenteel sterk vertegenwoordigd in Wallonië en Brussel en de opening van winkels is over het algemeen succesvol gebleken. Onlangs heeft een franchisenemer een winkel geopend in het Vlaamse Grimbergen, waar de reacties zeer lovend en bemoedigend zijn voor het merk.

“We hebben ambitie en zijn van plan om dit jaar een tweede en eventueel derde winkel in Vlaanderen te openen”, aldus Felix. “Voor mij is Poils et Plumes geen investering, maar een levensproject. Daarom zoeken we franchisenemers die dezelfde waarden delen, opdat we van deze uitbreiding een succes kunnen maken.”

Het ideale profiel van de franchisenemer: Gepassioneerd door de dierenwereld

“Idealiter zoeken we iemand die al enige affiniteit heeft met de dierenwereld en de commerciële wereld, al hoeft die ervaring niet per se professioneel te zijn. Vanzelfsprekend is die passie al een goed begin, want van de franchisenemer wordt ook verwacht dat de winkel zijn of haar levensproject, en daarmee ook hoofdactiviteit, wordt.”

“Wij geloven dat de gastvrijheid, de expertise en de kennis die in de winkel aanwezig zijn, het verschil zullen maken. We zoeken daarom iemand die het leuk vindt om klanten te ontvangen, zijn of haar expertise en kennis te delen en die bereid is opleidingen te volgen.”

Opleiding en ondersteuning voor nieuwe franchisenemers

Alle nieuwe franchisenemers krijgen de gelegenheid om ten minste vier weken opleiding te volgen in een van de winkels van het netwerk. Tijdens deze opleiding zal de toekomstige franchisenemer vertrouw kunnen raken met het volledige assortiment en de producten die in de Poils et Plumes-winkels worden aangeboden, alsook met het kassasysteem, het aanwezige informaticasysteem en alle andere nuttige informatie.

Voor elk nieuw project worden alle aspecten door de franchisenemer en de franchisegever samen bepaald. Er wordt een ondernemingsplan opgesteld met onder andere een haalbaarheidsstudie en concrete plannen van de toekomstige winkel. Vlak voor de opening zorgt het hoofdkantoor van Poils et Plumes ervoor dat elke stap van het proces ten volle & goed werd uitgevoerd.

Als de winkel eenmaal open is, zal de franchisegever de eerste dagen en weken aanwezig zijn om de eerste vragen zeer efficiënt en snel te kunnen beantwoorden. Het spreekt voor zich dat het hoofdkantoor daarna alle winkels regelmatig zal blijven bezoeken om de antwoorden en ondersteuning te bieden die de franchisenemers nodig hebben.

De groei van Poils et Plumes: positieve resultaten en persoonlijke ontwikkeling

“Als je nog twijfels hebt, is het altijd de moeite waard om contact met ons op te nemen, of in ieder geval om een Poils et Plumes-winkel bij jou in de buurt te bezoeken”, voegt Felix toe. “We zijn er echt in geslaagd om een winkelmodel te creëren dat mensen vaak zal overtuigen om met ons in zee te gaan. Aarzel niet om jouw interesse te tonen, zodat we verder in dialoog kunnen treden. Door met elkaar te praten kunnen we evalueren hoe gevorderd je interesse is en de aspecten bespreken die je eventueel nog doen twijfelen.”

“We hebben alle bewijzen dat Poils et Plumes de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Hoewel geld niet het enige is dat telt, hebben de Poils et Plumes-winkels bewezen dat de resultaten zeer positief zijn. Maar daarnaast is ook de persoonlijke ontwikkeling belangrijk en we hebben opgemerkt dat dit een grote rol speelt in het algemene welzijn van onze franchisenemers.”
Nieuws
Jouw kans om te stralen: word succesvol Jumbo-franchisenemer in de retailrevolutie! Lees meer
CTR Chicken : Nieuwe franchiseformule op Franchise.be Lees meer
Group Bruno luidt een nieuw tijdperk in met een vernieuwde directie, een frisse huisstijl en ambitieuze toekomstplannen Lees meer
ixina versterkt aanwezigheid in Brussel met nieuwe showroom in Schaarbeek Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?