VAN PIZZAMAKER TOT FRANCHISENEMER
Yous begon haar carrière bij Dominos met een bijbaan als pizzamaker. Daar raakte ze meteen enthousiast over het merk, de cultuur binnen het bedrijf en het product. Yous: Ik sprak al heel vroeg mijn ambitie om zelf ondernemer te worden uit. De franchisenemer waarvoor ik werkte zag hoe ondernemend ik was en hielp me om mijn skills verder te ontwikkelen. Op mijn 18e startte ik met een horecaopleiding en kreeg ik de kans om bij Dominos door te groeien naar winkelmanager. Samen met mijn team zette ik mooie resultaten neer. Maar ik wilde nog meer leren: dat kon in een functie als regiomanager. Ik coachte teams in verschillende winkels en leerde mijn aandacht te verdelen over meerdere vestigingen en mensen. Toen ik dat goed onder de knie had, wist ik dat ik klaar was voor een eigen vestiging.ZONDER JE MENSEN BEN JE NERGENS
Een van de belangrijkste vaardigheden die je als franchisenemer nodig hebt, zijn sociale vaardigheden volgens Yous: Het is belangrijk dat je sociaal sterk bent. Allereerst omdat je een team gaat aansturen dat medeverantwoordelijk is voor het succes van jouw vestiging. Zonder je mensen ben je nergens. Je werkt als volwassene vaak met jongeren en moet je kunnen inleven in hun behoeften. Wat maakt hen enthousiast? Waar hebben ze hulp bij nodig? Het teamgevoel is voor mij erg belangrijk. Daarvoor zet ik altijd een stapje extra. Ik maak het voor mijn personeel leuk om goede resultaten te behalen. Zo kunnen ze met prestaties op het gebied van service en kwaliteit toffe prijzen in de wacht slepen.Diezelfde sociale vaardigheden helpen Yous ook in haar succes als lokale ondernemer. Ik ben gevestigd in Schoonhoven. Dat is een klein stadje waar veel mensen elkaar kennen. Als ondernemer ben je echt onderdeel van de lokale gemeenschap. Daarom vind ik het belangrijk mijn gezicht te laten zien en benaderbaar te zijn. Ik zet me bijvoorbeeld in door middel van sponsoring bij lokale verenigingen en evenementen. Ook mijn verjaardag heb ik met inwoners van Schoonhoven gevierd door middel van een gratis pizza uurtje: want wie jarig is, trakteert.
LEESTIP >>> Getuigenis van Adriaan, nieuwe franchisenemer van Domino's Ninove
Ook vanuit het hoofdkantoor van Dominos ervaart Yous de nodige support op lokaal niveau. Ze vertelt: Het hele jaar door zijn er lokale campagnes waar je jezelf voor kunt aanmelden. Deze lokale promoties worden volledig voor je geregeld. Daardoor heb ik nog meer tijd om me te focussen op het coachen van mijn team.
KLANTGERICHT DENKEN
De klant staat dan ook centraal in de werkwijze van Yous en haar team. Yous: Ik stimuleer mijn team om altijd te denken als de klant. Hoe ziet de winkel eruit? Hoe wordt iemand te woord gestaan? Hoe kwalitatief is het product dat bezorgd wordt? Onze klanten bepalen uiteindelijk hoe succesvol wij zijn. We moeten er alles aan doen om hen een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Krijgen we dan toch een klacht? Dan moeten we blij zijn dat deze klant zich uitspreekt. Dat geeft ons namelijk de kans om onszelf te verbeteren. Ondernemer zijn, betekent ook dat je kritisch op jezelf durft te zijn.JE KUNT DE DOMINOS CULTUUR NIET OMSCHRIJVEN, JE MOET HET ERVAREN
Voor Yous was het al snel duidelijk dat zij haar ondernemersdroom binnen Dominos wilde waarmaken. Dit wijdt ze vooral aan de bijzondere cultuur binnen het bedrijf. Ze vertelt: Binnen Dominos heerst echt een familiecultuur: er is zon groot gevoel van saamhorigheid. Deze positieve werksfeer en de doorgroeimogelijkheden die het bedrijf biedt, maken dat Yous altijd voor Dominos is blijven werken. Yous: Je ziet mensen binnenkomen voor een bijbaan en groeien als mens. De cultuur bij Dominos is niet te omschrijven, die moet je ervaren. Daarom zeg ik altijd tegen mensen die me naar werken bij Dominos vragen: kom een dag kijken en je wordt spontaan verliefd op het merk.
Nieuws
Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak
Lees meer
Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept
Lees meer