“Groeiplannen versneld uitvoeren”
Van de zowat tachtig vestigingen van Match en Smatch neemt Colruyt er 57 over, die samen goed waren voor een omzet van 300 miljoen euro in 2022. Er werken 1.069 medewerkers, die hun job en hun voorwaarden zullen behouden, zegt de retailer. Zeven winkels worden door franchisenemers uitgebaat. Naast het handelsfonds van de betrokken winkels neemt Colruyt ook het vastgoed van zes sites over. Financiële details over de transactie geven de beide bedrijven niet.Concreet gaat het over 28 winkels van Match, 23 van Smatch en 6 van Louis Delhaize, weet HLN. Die laatste zijn ook voormalige Smatch-winkels, die al werden omgebouwd als deel van de grote rebranding die vorig jaar werd aangekondigd en even plots weer werd opgedoekt na het vertrek van voormalig CEO Jean-Marc Van Cutsem.
LEESTIP >>> Christophe Garcia nieuwe directeur Match Smatch België
Tijdelijk enseigne
De overgenomen supermarkten zijn geografisch gezien complementair aan het bestaande voedingswinkelnetwerk van Colruyt Group. Het bedrijf zal ze tijdelijk heropenen als CoMarkt en – terwijl de winkels onder de nieuwe naam gewoon open blijven – voor elke winkel evalueren welke foodformule binnen de groep het meest geschikt is, en de winkels vervolgens ombouwen. “Deze overname laat ons toe om onze groeiplannen versneld uit te voeren”, aldus CEO Stefan Goethaert. Colruyt nam de afgelopen maanden ook al verschillende losse vestigingen van Match over, onder andere in Deurne, Edegem en Mechelen.De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) moet de transactie nog wel goedkeuren. Colruyt Group hoopt in het eerste kwartaal van 2024 de overname te kunnen afronden. De overige winkels van Smatch en Match worden zoveel mogelijk aan andere retailers verkocht, maar daarover zouden de onderhandelingen nog lopen.
Nieuws
Een zaak overnemen hoe pak je dat aan
Lees meer