Kiabi: toegankelijke en inclusieve mode
“De meeste klanten komen naar onze winkels wanneer de mama zwanger is. We zijn heel sterk in alles wat met kinderen en baby's te maken heeft. In feite zijn we net uitgeroepen tot beste winkelketen in België voor kinderen en baby's”, legt Mélanie Meurisse, hoofd expansie in België, uit. “Het koppel ontdekt dan onze afdelingen voor volwassenen, die net zo betaalbaar en gevarieerd zijn. We hebben afdelingen voor grote maten en zwangerschapskleding. Onze klanten zijn dus over het algemeen gezinnen, want er is voor ieder wat wils bij Kiabi.”Sommige mensen hebben het over het verdwijnen van de textielindustrie door de concurrentie van online kledingwinkels. Wat vinden jullie hiervan?
“Het mooie aan Kiabi is dat ons doel altijd zal zijn om mode te verkopen die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. We staan al meer dan 45 jaar achter gezinnen en onze klanten. We letten altijd goed op de prijzen om prijsstijgingen in onze collecties te voorkomen. Bovendien bieden we een zeer uitgebreid assortiment voor het hele gezin, waarmee we ons ook onderscheiden van de concurrentie. Naast onze 'plus sizes' en 'maternity' secties, bieden we ook een aantal andere producten aan op onze website. Denk hierbij aan kleding voor mensen met een handicap of voor vrouwen die een borstoperatie hebben ondergaan. Er zijn ook collecties voor te vroeg geboren baby's of baby's met kleine problemen. Er is dus een hele reeks collecties ontworpen om aan de behoeften van de hele bevolking te voldoen.”Uitbreiding in België: Projecten en nieuwe kansen
Tussen nu en 2024 zal Kiabi acht nieuwe verkooppunten openen in België. Dit zullen zowel filialen zijn als samenwerkingen met Cora en geaffilieerde winkels. “Daarom zijn we op zoek naar managers voor twee extra filialen en nieuwe partners om winkels in kleinere steden te ontwikkelen”, legt Mélanie uit. “We zijn over het algemeen op zoek naar kandidaten die enige ervaring hebben in de detailhandel. Het is een zeer dynamische sector, dus het is handig om wat ervaring te hebben. We zijn daarom niet op zoek naar grote investeerders, maar eerder naar mensen die als zelfstandige willen beginnen.”Voortdurende ondersteuning: Begeleiding en opleiding voor partners
Op het gebied van ondersteuning is Kiabi gedurende het hele proces aanwezig, zowel voor filialen als voor geaffilieerde winkels. Er is begeleiding voor de teams over het Kiabi-model en de winkelactiviteiten, evenals opleidingen voor iedereen. Bovendien is het merk betrokken bij het zoeken naar een locatie, bij de verbouwingen, bij het opstellen van het business plan, bij het creëren van het concept, enzovoort.“We hebben gekozen voor het affiliatiemodel in plaats van het franchisemodel, omdat Kiabi eigenaar blijft van de voorraad,” vervolgt Mélanie. “De transactie vindt pas plaats aan de kassa. Het budget van onze partners is dus lager omdat ze geen voorraad hoeven te kopen. De voorraad wordt op dezelfde manier beheerd als in een filiaal, dus er is geen verschil.”
“Daarnaast bieden we dagelijks ondersteuning aan filialen en affiliates, of het nu gaat om het uitleggen van onze activiteiten of het geven van informatie over nieuwe producten die in hun winkels komen. Het hele jaar door worden er ook trainingen georganiseerd over bijvoorbeeld merchandising en marketing. Affiliates worden ook opgenomen in nationale marketingcampagnes, maar kunnen tevens hun eigen lokale marketingcampagnes voeren. Ook hier kunnen we ondersteuning en advies bieden. Dus al onze ondersteunende diensten voor onze filiaalwinkels staan klaar en zijn beschikbaar voor onze geaffilieerde winkels.”
LEESTIP >>> KIABI opent eerste kinderwinkel in België