Clymans werd opgericht in 1967 door Willy en Godelieve Clymans. In 1987 verhuisde het naar Tisselt voor betere logistiek. In 2015 nam de tweede generatie, Ronny, Patricia en Givin, het bedrijf over. De focus verschoof van enkel professionele klanten naar de doe-het-zelfmarkt, en in 2022 werd de naam veranderd naar ‘Clymans, thuis in bouw en huis’.
Marktonderzoek en franchiseontwikkeling
Om de juiste groeistrategie met externe partners te bepalen, werkte Clymans samen met de Franchise specialist bij uitstek, Francorp Belgium. Dit resulteerde in een uitgebreid marktonderzoek en een optimalisatie van het aanbod. “Onze klantenkennis, gecombineerd met marktonderzoek, stelde ons in staat het franchiseconcept te ontwikkelen”, zegt Givin Clymans.
Verbeteringen in assortiment en winkel naar optimaal rendement
Clymans heeft zijn assortiment geoptimaliseerd en de winkel heringericht voor zowel professionele klanten als doe-het-zelvers. Daarnaast is er een klantenkaart voor verenigingen en een nieuw aankoopsysteem geïntroduceerd om bedrijven beter van dienst te zijn.
Franchise als oplossing voor de lange termijn
Clymans kiest duidelijk voor expansie via franchising als lange termijnoplossing. Givin Clymans noemt het “een partnerconcept”, waarbij franchisenemers ondersteuning krijgen op het gebied van producten, marketing en bedrijfsvoering. In een uitdagende markt met veel concurrentie bundelen we op deze manier onze krachten en helpen we de ondernemers met onze expertise en jarenlange ervaring naar een toekomst proof business model.
Ervaren netwerk manager aan boord
Patrick Coelmont, met ervaring bij Carpet Land en Leenbakker, is sinds enige tijd aan boord gehaald om het partnernetwerk te leiden. “De samenwerking met Francorp Belgium biedt extra zekerheid voor succes,” zegt Coelmont.
Door deze strategische keuzes blijft Clymans, ondanks de uitdagingen in de sector, groeicijfers neerzetten.