400 miljoen euro omzet

Met straks 37 winkels in België komt Jumbo op een omzetniveau dat de vaste kosten dekt. De ambitie was om in 2025 operationeel rendabel te zijn, maar zoals het er nu naar uitziet, gebeurt dat al dit jaar, zeggen directeur België Peter Isaac en CEO Ton van Veen afgelopen weekend in interviews met De Tijd en De Standaard. De retailer stevent af op een jaaromzet van 400 miljoen euro. De klantentrouw neemt toe, de identieke omzetgroei bij de winkels die minstens 12 maanden open zijn, komt dicht bij de 10% uit.

Of de retailer volgend jaar de kaap van de vijftig Belgische winkels kan nemen, is lang niet zeker, maar: “We gaan ons niet meer vastpinnen op aantallen. Als het er 45 zijn, vind ik het ook prima. We hadden destijds beter niet zo hoog van de toren geblazen over die 100 winkels.” In De Standaard wijst Isaac erop dat Albert Heijn na vijf jaar in België ook maar 38 winkels had.

LEESTIP => Jumbo België viert vijfde verjaardag

“Veel variabelen op groen”

Van Veen geeft wel toe dat bij zijn aantreden alle opties op tafel lagen, ook een terugtrekking. “Maar veel variabelen staan op groen. We groeien dit jaar met 6 procent, sneller dan de markt. In Nederland maken wij ons geen zorgen over de financiële performance van België. Integendeel. Als het in Nederland op dit moment net zo goed ging als in België, dan zat Jumbo als geheel in een heel andere situatie.”

Overigens is een verkoop door de familie van Eerd totaal niet aan de orde, benadrukt hij nog. “De familie is nog altijd bijzonder geëngageerd en gecommitteerd. Ik heb geen enkele andere opdracht meegekregen dan Jumbo door deze periode te loodsen en opnieuw te doen groeien.”

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?