Een jaar geleden opende de gloednieuwe Jumbo-winkel in Stekene. Drijvende kracht achter de supermarkt is Pascal Tyberghien, die wel ervaring had in de sector maar nieuw is als ondernemer. “Ik kom uit de horeca en droomde lang van ondernemen met een eigen restaurant”, vertelt Pascal. “Toen ging ik bij Lidl werken en kreeg ik interesse voor de wereld van supermarkten. Mijn goede vriend Daniël was al franchisenemer bij Jumbo in Zelzate, en met de plannen voor een nieuwe Jumbo in Stekene ging de bal snel aan het rollen.”

Hoewel relatief nieuw in de branche wist Pascal goed wat hij zocht, en dat vond hij bij Jumbo. “Bij Jumbo krijg je als ondernemer ondersteuning maar ook veel vrijheid”, legt Pascal uit. “Ook voel je aan alles dat Jumbo een familiebedrijf is. De sfeer is professioneel maar gemoedelijk en de communicatielijnen zijn kort.”

Ondersteuning in alles

Bij Jumbo krijgt elke ondernemer de begeleiding die hij nodig heeft. “Ik had al wel die ervaring bij Lidl, maar toch was het relatief nieuw voor mij. Daarom volgde ik een intensief voorlooptraject bij Jumbo”, vertelt Pascal. “In dat traject zat een opleiding voor mij, maar bijvoorbeeld ook begeleiding en opleiding voor mijn medewerkers. Dat laatste was een grote ondersteuning, want in de laatste rechte lijn naar de opening ben je als ondernemer vooral bezig met aanwerven en is er weinig tijd om medewerkers op te leiden. Ook de bouw van de supermarkt en de winkelinrichting heeft Jumbo tot in de puntjes geregeld, tot zelfs de balpennen in de bakjes aan de kassa’s. Heel interessant is dat ik tijdens mijn opleiding alle jobs in een supermarkt een tijdje mocht uitoefenen. Hierdoor kan ik mijn medewerkers nu makkelijker helpen bij hun takenpakket of als ze vragen hebben. Dat versterkt het teamgevoel.”

Elke klant tevreden

Doorslaggevend voor Pascal om met Jumbo in zee te gaan was de klantvriendelijkheid. “Die staat centraal”, beaamt Pascal. “Bij Jumbo zit de zorg voor de klant vervat in de 7 Zekerheden en uit die zich in alles. Elke klant moet hier tevreden buitenstappen. Daarom nemen we altijd de tijd, ook als het druk is. Als het regent openen we een paraplu en brengen we de klant droog tot aan de auto, en wie dat wil helpen we met boodschappen in de koffer te laden.”

Aan klantvriendelijkheid hangt ook lokale verankering vast, vindt Pascal. “Vanaf de opening hebben we bloemen die over waren naar het rusthuis wat verderop gebracht. Zo creëer je goodwill in de buurt. Daarnaast werken we samen met lokale leveranciers om nog beter op de wensen van de klant in te spelen.”

Of Pascal nog tips heeft voor ondernemers die het avontuur bij Jumbo willen aangaan? “Het is fantastisch om in zo’n groeiend verhaal te stappen, maar onderschat het niet. Als franchisenemer moet je bijvoorbeeld de juiste mensen voor de juiste job vinden en heb je een stevige kluif aan de wetgeving. Het is hard werken. Gelukkig word je opgenomen in een hechte gemeenschap. Alle franchisenemers van Jumbo komen drie keer per jaar samen om ervaringen uit te wisselen en we bellen elkaar ook geregeld voor onderlinge hulp. De ideale franchisenemer is iemand die al ervaring met supermarkten heeft, maar het allerbelangrijkste is goesting en passie hebben.”

De 7 Zekerheden van Jumbo

Bij Jumbo staat de klant op 1. Daarom zijn er 7 zekerheden:

  1. Euro’s goedkoper.
  2. Service met een glimlach.
  3. Voor al je boodschappen.
  4. Vers is ook écht vers.
  5. Vlot winkelen.
  6. Niet tevreden? Geld terug.
  7. Jouw wensen staan centraal.
We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?