Op 1 februari 2023 opende in Antwerpen een nieuwe Jumbo. Daar ging een grondige voorbereiding aan vooraf. De ervaring van zaakvoerders Amir Yarahmadi en Benjamin Fischler lag in andere sectoren: Amir in de horeca, Benjamin in de financiële sector. Ze stapten enthousiast in de opleiding die Jumbo hen aanbood. “We liepen mee in alle afdelingen, van magazijn over bakkerij en keuken tot de kassa”, vertelt Amir. “Met telkens ook een theoretisch luik. Een volledige opleiding dus!”
Hoe nerveus waren ze voor de opening? “Een Jumbo-team stond ons vooraf en tijdens de opening bij”, vertelt Benjamin. “Nadien stond een ander team klaar om ons te ondersteunen waar nodig. Hier is een structuur uitgebouwd om de beste winkel te hebben voor de klant. We vertrekken voor elke afdeling vanuit de 7 Zekerheden van Jumbo. Als je die volgt, kan er weinig fout gaan. Handig is dat we binnen Jumbo best practices delen met andere winkels. We leren nog elke dag bij!”
Een winkel voor iedereen
Bij de 65 medewerkers (inclusief studenten en flexi-jobbers) vinden we 15 nationaliteiten terug en ook het publiek is divers. Zo ligt de winkel dicht bij de Joodse wijk. “Van in het begin werkten we samen met de Joodse gemeenschap”, licht Benjamin toe. “We gingen na wat belangrijk is om hier te komen winkelen.” Met een rabbijn trok men naar de leverancier van het brood, in de winkel is er een speciale oven voor koosjere producten – onder toezicht. Er zijn koosjere belegde broodjes, croissants en pita’s ... tegen scherpe prijzen!
“In elke supermarkt liggen koosjere producten, maar je merkt dat niet meteen. Hier hebben we vlaggetjes bij producten in alle afdelingen gezet”, vult Amir aan. “Klanten zien meteen wat koosjer is.” Maar de winkel is er voor iedereen, en de winkel biedt alle courante producten – ook halalproducten.
Chef Tulli
Amir en Benjamin verkopen verse soep van Tulli Padwa, bekend van het tv-programma ‘Shalom allemaal’. En twee dagen per week vind je hier een lekker stoofpotje van chef Tulli. Amir en Benjamin zijn trots op die samenwerking. “Dit past helemaal bij Jumbo”, zegt Benjamin. “Het gaat om de klant en dus moet je je klant leren kennen. Jumbo geeft ons de vrijheid om te ondernemen, en dit blijft mooi binnen het concept van Jumbo.”
High end met scherpe prijzen
‘Wat kan ik doen om de klant te geven wat die nodig heeft’ is de basis voor alles. “Jumbo is daar echt van doordrongen”, zegt Amir. “Kijk maar eens rond: de medewerkers hebben altijd een glimlach. Wat ons ook onderscheidt: klanten ervaren vaak dat dit een ‘high end’-winkel is, tot ze de discountprijzen zien. Zo kan het dus ook. Onze troeven zijn het concept van de 7 Zekerheden, de vrijheid om te ondernemen en de ondersteuning die we krijgen. We begonnen als jonge gasten met een bang hartje, kregen elke dag meer zelfvertrouwen en delen Jumbo’s ambitie om te groeien. Wijzelf denken op termijn aan een tweede en derde winkel!”
En waar zijn de zaakvoeders het meest trots op? “Op de schouderklopjes die we van klanten krijgen”, zegt Amir resoluut. “En op wat we al hebben bereikt met ons geweldig team”, vult Benjamin aan.