“Ik had ongeveer vijftien jaar ervaring in de logistiek toen ik besloot mijn eigen bedrijf te beginnen. Ik had een goede kennis van weg- en zeetransport en veel ervaring met douaneprocedures. Hoewel je dit natuurlijk kunt leren, is het voor mij zeker een meerwaarde geweest. Het was dankzij Franchise.be dat ik in contact kwam met het netwerk.”

Wat houdt World Options in? 

“Het is in zekere mate een soort van Google flight voor transport. We voorzien bedrijven van een IT-portaal waarmee ze de beste prijs op de markt kunnen krijgen voor het verzenden van pakjes voor hun bedrijf. 

Het portaal geeft hen een overzicht van de prijzen die door verschillende vervoerders worden aangeboden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien wat het kost om een pallet naar Spanje of 15 pakketten naar Zuid-Frankrijk te versturen, rekening houdend met verschillende parameters zoals afmetingen, gewicht, type pakket, enz.

Na het invoeren van al deze informatie en het kiezen van de vervoerder waarmee ze willen werken, print de klant het label, de chauffeur komt het pakket ophalen en brengt het naar de bestemming, het pakket wordt getraceerd, ontvangen, enz. Alles volgt daarna, we werken op een B-to-B basis.

Als franchisenemer bieden we technische ondersteuning bij problemen. Mijn doel is om de schakel te zijn tussen de klant, de vervoerder en de ontvanger.

Het grootste en belangrijkste deel is de prospectie. Wat mij betreft bel ik klanten, bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn. Ik stel de tool voor, ons product en onze diensten die deel uitmaken van de samenwerking. Ik neem de rol van technische ondersteuning op me en blijf 24/7 beschikbaar voor mijn klanten. 

Het voordeel voor de klant is dat hoe meer hij World Options gebruikt, hoe minder hij betaalt aan transportkosten voor zijn goederen. Om dit prijsplan te realiseren, heeft World Options overeenkomsten gesloten met verschillende vervoerders, waaronder : UPS, DHL, DPD, TNT, FEDEX en DSV.”

Hoe ziet je dag eruit? 

“Toen ik 2 jaar geleden begon, ging het vooral om prospectie van nieuwe klanten, maar nu is daar de follow-up van de verzoeken van mijn klanten, ondersteuning en probleembeheer bijgekomen. 80% van mijn dag besteed ik aan het afhandelen van verzoeken van bestaande klanten, het voeren van telefoongesprekken en het beantwoorden van vragen, en de overige 20% gaat op aan prospectie. Idealiter wil je 'winstgevende' klanten vinden - je hebt er niet veel nodig, je moet alleen de juiste klanten vinden. Degenen met een hoog logistiek volume (die omzet voor je genereren).”

Biedt World Options een zekere mate van flexibiliteit wat betreft werktijden? 

“Ja, wat mij betreft werk ik fulltime, dus ik heb geen andere activiteiten. Er zijn mogelijkheden om na een bepaalde periode minder tijd te investeren. Sommige franchisenemers binnen het netwerk gebruiken het als een extra bron van inkomsten, of het zijn gepensioneerde mensen die bezig willen blijven.”

Welke vaardigheden denk je nodig te hebben? 

  • Kennis van de logistieke sector is een pluspunt, want zo bespaar je tijd en kun je je klanten een nauwkeurigere service bieden.
  • Kennis van het Engels is ook een must, omdat het essentieel is voor de communicatie binnen World Options zelf.

Wat zijn de 3 belangrijkste voordelen van World Options? 

  • Thuiswerken. Je hebt geen kantoor nodig, al wat je nodig hebt is een pc, een telefoon en een auto om naar je klanten te gaan voor prospectie.
  • We hebben regelmatig vergaderingen op het kantoor in Brussel en het hoofdkantoor is er om ons te ondersteunen wanneer we dat nodig hebben.
  • Er heerst een goede, gezonde sfeer bij World Options en het product is erg goed ontworpen. Er zijn geen valkuilen, World Options biedt een degelijk product en er is geen sprake van hard selling, want het portaal is 'free user' met internationale erkenning.

Hoe wordt de marge berekend? 

“Dat hangt af van het aantal zendingen dat onze klanten doen. We ontvangen een commissie. Elke keer dat een klant een zending doet, wordt er een commissie betaald aan World Options. Vervolgens wordt een percentage betaald aan de franchisenemer die het contract heeft opgesteld. Hoe meer je als franchisenemer van World Options werkt, hoe winstgevender je project zal zijn. In het eerste jaar zaai je de zaadjes, dus vooral prospectie, waarna je taken evolueren naar het verlenen van technische ondersteuning aan je klanten. Het is aan jou om later je klantenportefeuille uit te breiden om je franchise te laten groeien. Je gaat van hunter naar farmer om het zo te zeggen.”

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?