Duurzaam succes in elke zin van het woord
Carrefour België zet zich al lang in voor de korte keten en een duurzame voedseltransitie. Zo ging de winkelketen in 2012 een reeks engagementen aan ten aanzien van de producenten om lokale producten voor een eerlijke prijs een plaats te geven in de winkelrekken, zowel voor de producent als voor de klant.
Vandaag – 12 jaar later – omvat het Carrefour-aanbod in België meer dan 16.000 lokale producten. Stuk voor stuk afkomstig van kleine boerderijen en producenten binnen een straal van 40 km rond de winkels waar ze mee samenwerken.
Dat succes is deels te verklaren door de transparante manier van samenwerken:
- Bij Carrefour treden producenten rechtstreeks in contact met geïnteresseerde winkels. Geen indirecte inkoop- of logistieke platformen, maar een persoonlijke relatie tussen producent en winkel.
- Dankzij onder meer aangepaste contracten houdt de verkoop rekening met de volumes en het tempo van de lokale productie.
- De producenten krijgen bevoorrechte verkoopruimte in de Carrefour-winkels, behouden de vrijheid om hun producten ook via andere verkooppunten aan te bieden én genieten van een vereenvoudigde administratie.
1.000 lokale producenten (en de teller blijft lopen)
Intussen blijft het korteketenmodel aan belang winnen. Zo verwelkomt Carrefour België deze maand de 1.000ste lokale leverancier in haar netwerk. Het gaat om Be Juiced, een sapjesproducent uit het Oost-Vlaamse Zottegem die eind 2022 het licht zag met als missie kinderen én volwassenen aan te zetten om meer groenten te eten.
Hun smoothies bestaan voor minstens 70% uit groenten en de rest van de inhoud is fruit. Bovendien garanderen ze een maximaal behoud aan vitaminen en mineralen doordat ze na het persen meteen worden ingevroren. De lokale smaakmakers zijn te vinden in de rekken van 10 Carrefour-winkels, waaronder in de Carrefour Markets Brugge Sint-Kruis en Wetteren, en de Carrefour Hypermarkten Oostakker en Sint-Denijs-Westrem.