“Aangeslotenen zijn onze eerste klanten”

“De beste editie ooit”, zo noemde inkoop- en marketingdirecteur Alexandros Boussis de Food Market die Delhaize afgelopen week gedurende drie dagen organiseerde voor haar medewerkers en winkeliers. Hij wijst erop dat de franchisering van de filialen ook een ander inkoop- en assortimentsbeleid vergt. Vandaar ook dat de voormalige Discovery Days van naam veranderden: “Het is een markt. We moeten onze concepten en producten echt verkopen aan onze aangeslotenen. Zij zijn onze eerste klanten.”

Dat uit zich in enkele opmerkelijke b2b-concepten en -assortimenten die winkeliers ondersteunen, bijvoorbeeld voor de beenhouwerij, bij het beleggen van verse broodjes en het afbakken van pizza’s in de winkel, of het versnijden van vers fruit. In de filialen was de speelruimte hiervoor beperkt, door regeltjes en risico-aversie, horen we off the record. Dat verandert. Op vraag van ondernemers verschijnen er straks in de winkels zelfs bedieningstoonbanken met verse vis op ijs.

Toenemende aandacht voor plezier

Uit studiereizen naar de VS leerde Boussis dat er nog veel innovatie mogelijk is in de afdeling groenten en fruit. Een nieuw assortiment voorgesneden fruitsalades verschijnt in de winkels, net als een premium aanbod avocado’s en mango’s of bijzondere varianten van tomaten, aubergines en courgettes. Geaffilieerden hameren immers op differentiatie. Leuk is een handige display met gezonde groente- en fruitsnacks die kinderen mee naar school kunnen nemen. De categorie van de maaltijdkits explodeert.

De innovaties van zowel merk- als huismerkleveranciers focussen op gezondheid en plantaardig, maar ook de opvallend toenemende aandacht voor smaak en plezier (“indulgence”) beantwoordt aan verzuchtingen van ondernemers. Delhaize pakt enerzijds uit met exclusieve, luxueus verpakte Spaanse vleeswaren van Cinco Jotas en met authentieke Italiaanse specialiteiten als gerookte burrata, anderzijds met Solmon, een plantaardig alternatief voor gerookte zalm op basis van algen, en vegan mozzarella op basis van noten, van Dreamfarm.

Ouderwetse commerce

Opmerkelijk is de lancering van een gamma halal charcuterie en convenienceproducten van het merk Wahid. In het zuivelassortiment zetten producten met verhoogd proteïnegehalte de toon. Glutenvrij gamma uit verschillende categorieën wordt opnieuw samen gepresenteerd in één duidelijk planogram. Veeleisende jonge gezinnen worden bediend met een nieuw gamma koelverse, gezonde bereide kindermaaltijden, Little Dish: geproduceerd in België en al een succes in het VK. Voor de TikTok-generatie zijn er de hete Mexicaanse tortillasnacks van Takis.

Tot slot: ook ouderwetse “commerce” is op het appel. Vlaamse ondernemers zijn laaiend enthousiast over het partnership dat Delhaize sloot met het nieuwe seizoen van het hyperpopulaire tv-programma The Masked Singer op VTM. Franstaligen zullen het met Asterix moeten doen.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?