- 53 laadstations/326 laadpunten operationeel op Delhaize winkelparkings
- Meer dan 3.000 ton CO2-uitstoot vermeden
- Supersnel laden tegen eind dit jaar al mogelijk bij meer dan 70 winkels
- Extra comfort én op termijn ook extra voordeel voor klanten
Duurzaam netwerk
Dat Delhaize volop werk maakt van een laadnetwerk voor elektrische auto’s, komt niet uit de lucht vallen. De supermarktketen werkt onder de vlag van haar eigen duurzaamheidsprogamma ‘The Lion’s Footprint’ op een heleboel vlakken om haar ecologische voetafdruk te verkleinen door – onder andere – de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te beperken. Mee investeren in duurzame mobiliteit hoort daar ook bij, en aan het eigen hoofdkantoor en de distributiecentra installeerde Delhaize zo al meer dan 300 laadpunten voor elektrische (bedrijfs)wagens.
Sinds iets meer dan een half jaar startte Delhaize in die context ook met de installatie van laadpunten op de parkings van haar filialen overal in het land. Daarvoor is een samenwerking opgestart met Europees toonaangevend specialist Electra. Sinds de eerste ingebruikname van een snellader in Kasterlee, eind oktober vorig jaar, is er fors werk gemaakt van de verdere uitbouw van het netwerk.
70 locaties tegen eind dit jaar in gebruik
Begin september had Delhaize op de parkings van 53 verschillende supermarkten in totaal al 326 snelle laadpunten in gebruik genomen. Daarmee zitten de retailer en partner Electra mooi op schema om tegen eind dit jaar op 70 verschillende locaties al laadpunten aan klanten ter beschikking te kunnen stellen. Het overgrote deel van die laadpunten zullen supersnelladers worden waarmee een auto aan 200 of 400 kW kan worden geladen. Op enkele locaties wordt gewerkt met semi-fast snelladers met een laadvermogen van 50 kW. De uitrol van het volledige project loopt verder tot eind 2026, om tegen dan in totaal meer dan 1.000 laadpunten in gebruik te hebben.
Louis-Charles Mosseray, General Manager van Electra: “Het is zeer aangenaam om samen te kunnen werken met een partij die net als wij duurzaamheid hoog in het vaandel draagt. Samen met Delhaize zijn we vastberaden om elektrische mobiliteit toegankelijker te maken voor een breed publiek. Door deze nieuwe laadstations op hun parkings te installeren, bieden we klanten van Delhaize en andere automobilisten niet alleen een handige oplaadoplossing tijdens hun dagelijkse activiteiten, maar ook een bijdrage aan de reductie van CO2-uitstoot. Dankzij de sterke samenwerking en goede coördinatie verloopt de uitrol van het netwerk bovendien uiterst vlot.”
“De uitrol van ons netwerk snellaadstations zit op het goede spoor. In slechts één jaar tijd is 1/3 van de geplande oplaadpunten geïnstalleerd en we zien een groot succes”, zegt Chloë Thoelen, CFO van Delhaize.
Gewaardeerd door klanten
De laadsnelheden van de infrastructuur die Delhaize en Electra installeren, passen perfect bij het winkelprofiel van een Delhaize-klant. Moderne elektrische wagens kunnen hun batterij tot 80% volladen in ongeveer een halfuur, en dat komt perfect overeen met de tijd die een doordeweeks bezoek aan de supermarkt vraagt. Maar ook buiten de openingsuren zijn de laadpunten op het overgrote deel van de Delhaize-parkings toegankelijk. Op die manier werden er sinds de opening van het eerste station in september 2023 werd al meer dan 3.000 t C02 uitstoot vermeden.
“Toen Delhaize Lokeren in maart 2024 officieel heropende, hebben we het gloednieuwe Electra-oplaadstation met 6 oplaadpunten ingehuldigd. Door de centrale ligging van onze winkel, vlak aan de afrit van de E17, trekken we hierdoor ook nieuw cliënteel aan. Voor ons is dit een echte win-win. De reactie van de gebruikers is overweldigend positief: ze kunnen hun tijd optimaal besteden door de laadbeurt te combineren met een snel winkelbezoek”, zegt Mathew Verbruggen van Delhaize Lokeren.
Extra voordeel voor Delhaize-klanten
Met haar netwerk van snellaadpunten wil Delhaize dus ook extra dienstverlening bieden aan mensen die geen klant zijn van de supermarkt. Ook buiten de openingsuren zijn de meeste laadpalen vrij toegankelijk en kunnen gebruikers er laden aan marktconforme tarieven via een bankkaart, oplaadpas of de Electra-app. Sinds kort biedt Electra zelfs ook de mogelijkheid om laadpassen toe te voegen aan de Electra-app, zo biedt Electra de mogelijkheid aan het merendeel van zijn klanten om te genieten van de voordelen van de app, zoals bijvoorbeeld Autocharge en om 24/7 toegang te krijgen tot Delhaize parkings om buiten de openingsuren ook op te kunnen laden.
Tegelijk denkt de supermarktketen wel al aan verdere mogelijkheden om de link tussen de laadpunten op de parking en de voordelen in de winkel te gaan versterken. Daarbij komt natuurlijk het SuperPlus-getrouwheidsprogramma in beeld, de bedoeling is om klanten extra korting te laten verdienen via de laadbeurten van hun elektrische wagen. De implementatie van deze functies is voorzien in een later stadium, maar zeker is dus alvast dat Delhaize zal blijven investeren in duurzame mobiliteit, én daar extra gebruiksgemak en voordelen voor de klant aan koppelt