Black Friday zorgt voor records

Een moeilijk retailjaar hield de shoppers niet weg uit de winkelcentra. Integendeel: zowel in de grote stadscentra zoals Antwerpen en Gent als in de overdekte winkelcentra gingen de bezoekersaantallen erop vooruit. Ook in Brussel is een positieve trend merkbaar.

Zo haalde City2 een recordjaar met 13,6 miljoen bezoekers, dankzij een groei van 6,2% ten opzichte van 2023. Gemiddeld waren er 40.000 bezoekers per dag, met op de dag na Black Friday (zaterdag 30 november) een absolute piek van 73.000 bezoekers.

Het Anderlechtse Westland Shopping deed het zowaar nog beter qua groei: het aantal bezoekers steeg er met 17% tot 6,4 miljoen. Dat was meer dan de verwachte 10% groei, zegt eigenaar AG Real Estate aan Bruzz. Kleine zus The Mint kreeg 4% meer passanten over de vloer, goed voor 7,9 miljoen bezoekers.

Half Brussels, weinig automobiel

Docks ontving 7,8 miljoen kooplustigen, 2,7% meer dan in 2023. De tragere groei was volgens communicatieverantwoordelijke Mathias Blot te wijten aan wegenwerken die de bereikbaarheid in de eerste jaarhelft hinderden. Met een nieuwe tramlijn en een voetgangerstunnel naar het station van Schaarbeek was de eindejaarsperiode echter bijzonder succesvol. Tijdens het Black Friday-weekend (50.000 bezoekers) en in dencember haalde Docks naar eigen zeggen recordaantallen.

Blot benadrukt het belang van openbaar vervoer: meer dan 70% van de bezoekers komt met de tram, bus of trein. “We trekken bezoekers van overal aan dankzij vrijetijdsactiviteiten zoals het Lego Discovery Centre, terwijl we tegelijkertijd onze lokale wortels versterken. Vandaag komt meer dan 50% van onze klanten uit de onmiddellijke omgeving van Brussel”, legt hij uit.

Mengen maar evenwicht bewaken

​De concurrentie met online blijft niettemin een uitdaging, vooral voor modezaken. Sectoren zoals horeca en cosmetica compenseren het verlies wel, terwijl spelers als Hema en Action floreren dankzij de toegenomen passage. Ook het belang van diensten en andere functionaliteiten neemt toe. Na de Belgische kantoren van Danone verwelkomt Docks vanaf maart ook coworkingfaciliteiten van Regus.

In de retail lopen gesprekken om de leegstaande panden (onder andere door het vertrek van Superdry) in te vullen, maar officiële akkoorden laten op zich wachten. In de evoluerende retailmarkt is het evenwicht bewaken namelijk een hele klus. Hoewel Docks vooral een multicultureel en jong publiek aantrekt, wil het winkelcentrum geen enkele doelgroep uit het oog verliezen.

Waar technisch directeur Richard Matterazzo in september nog welvarende consumenten uit Ukkel en omstreken op het oog had, mikt Blot eerder op Nederlandstaligen uit de Brusselse rand. Maar hoe zorg je ervoor dat ook een klassiek geklede veertiger of vijftiger zijn gading nog vindt in het huidige mode-aanbod, vraagt Blot zich hardop af. Voor 2025 streeft Docks met die heterogene mix alvast naar minstens acht miljoen bezoekers​.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?