Huurindexaties staan investeringen in de weg

De loonkosthandicap is het ware probleem van de Belgische retail, argumenteerde Michael Rosin vorig jaar als voorzitter van de Belgische Franchise Federatie. Niet alleen de supermarkten, ook andere handelaars worstelen met de kosten – zelfs zij die zich al tot het steeds populairdere franchisemodel bekeerden.

“De stijgende loonkosten en inflatie vormen grote uitdagingen. De kosten voor retailers stijgen, maar de prijzen kunnen niet oneindig meegroeien. De overheid zou sneller moeten inspelen op deze uitdagingen om de retailsector te ondersteunen”, beaamt Rosin.

De nieuwe federale regering hield rekening met zijn verzuchtingen: meer flexibiliteit in de regelgeving en arbeidsvoorwaarden geeft ondernemers meer ruimte. Toch pleit Rosin nog voor een plafonnering van de indexatie van huurprijzen. “De voortdurende stijgingen in huurkosten hebben een grote impact op zowel ondernemers als consumenten. Het belemmert investeringen en zet de koopkracht verder onder druk.”

“We moedigen klanten aan te vergelijken”

Als keukenbouwer merkt Vanden Borre Kitchen de druk van de economische situatie en de vastgoedmarkt langs twee kanten. “De stijgende rentevoeten en economische onzekerheid hebben zeker hun gevolgen. We zien bijvoorbeeld dat sommige klanten hun keukenbudget heroverwegen als premies voor woningrenovatie veranderen. Toch blijft de keuken een centraal element in de woning, waardoor consumenten er geld in blijven investeren.”

Ondanks de licht krimpende markt, groeit het marktaandeel van de formule. Michael Rosin: “Vorig jaar behaalden we een omzet van 50 miljoen euro, met een groei van dubbele cijfers. Dit heeft te maken met de transparantie van ons concept, wat ons onderscheidt van concurrenten die veel werken met kortingen en promoties. Bij ons krijgen klanten meteen de beste prijs, al moeten we hen dat soms uitleggen. Als mensen vragen waarom ze elders 30% korting krijgen en bij ons niet, moedigen we hen aan offertes te vergelijken.”

Omdat geen twee keukens dezelfde zijn, kan Vanden Borre Kitchen naar eigen zeggen alle lagen van de markt bedienen met één formule. “Of het nu een keuken van 6.000 of 60.000 euro is, we maken ze allebei. De prijsverschillen zit toch vooral in de afwerking.” Die extremen komen overigens steeds vaker voor: zoals elders in de consumptiemarkt neemt de polarisatie aan de uiteinden toe en krimpt het midden.

Franchise is efficiënter en klantgerichter

Als het midden verdwijnt, wordt flexibel inspelen op de lokale eigenheden extra belangrijk. “De retailmarkt verandert, en franchise biedt een flexibeler model dat beter inspeelt op lokale marktbehoeften. We zien dat franchisenemers proactief reageren op de concurrentie in hun regio en hun aanbod hierop afstemmen. Dit maakt hen efficiënter en klantgerichter dan centraal aangestuurde winkels.”

Weinig verrassend roemt de franchisevoorzitter het businessmodel als “de combinatie van de kracht van een groot merk met de gedrevenheid van zelfstandige ondernemers”. “Franchisenemers zijn vaak zeer gemotiveerd om hun zaak te laten slagen, omdat ze er persoonlijk in investeren. Dit is vooral belangrijk in de keukenbranche, waar vakkennis en service een grote rol spelen. Franchise is een krachtig businessmodel, mits goed uitgevoerd.”

Naar 45 keukenwinkels in België

Ook in onzekere tijden is er zo ruimte voor expansie. “Acht jaar geleden zijn we gestart met onze eerste pilootwinkel. De eerste jaren stonden vooral in het teken van het verfijnen van ons concept. De laatste drie tot vier jaar zijn we volop bezig met de expansie. Momenteel hebben we 33 winkels en onze ambitie is om dit aantal uit te breiden naar 45 winkels in België.”

Vanden Borre Kitchen opent ongeveer vijf nieuwe winkels per jaar, dus binnen vier jaar verwacht de keukenketenzijn doel te bereiken. Er zijn op dit moment iets meer winkels in Wallonië dan in Vlaanderen, maar het verschil is minimaal. Er zijn in beide regio’s ook nog voldoende kansen. “Dit jaar hebben we al drie nieuwe vestigingen bevestigd, die in de komende maanden zullen openen. Daarnaast werken we aan vier extra winkels, waarvan de locaties nog definitief bepaald moeten worden.”

Op termijn wil Vanden Borre Kitchen tot de top drie keukenspelers in België behoren. “We hebben de afgelopen jaren al een sterke groei doorgemaakt en blijven onze naamsbekendheid en winkelnetwerk verder uitbreiden. We zetten in op een mix van digitale marketing, televisie en radio om onze naamsbekendheid te vergroten. Hoewel consumenten steeds vaker eerst online research doen voordat ze een winkel bezoeken, blijft het bezoek aan de showroom essentieel.”

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?