Duurzaamheid doorheen de hele transformatie
Waar een doorsneewinkelrenovatie bestaat uit een afbraak- en opbouwfase, kende de winkel aan de Nieuwpoortsesteenweg er één extra: een circulaire ontmantelingsfase. “We sorteerden al het materiaal en gaven het een nieuwe bestemming”, licht Karen toe. “Zo krijgen de plafondplaten een tweede leven via de non-profit Akoestiekfabriek. Om alle batterijen uit duizenden elektronische schaplabels te recycleren, hebben onze medewerkers die allemaal handmatig ontmanteld.”
Wie goed kijkt, ziet ook in en rond de winkel tal van voorbeelden van die duurzame en circulaire visie. Het hout uit de vorige winkel werd bijvoorbeeld verwerkt tot nieuwe platen en ingezet voor de nieuwe fruit-, brood- en onthaalmeubels. Maar de meest opvallende eyecatchers zijn de lichtarmaturen gemaakt van gerecycleerde 19-liter-waterflessen. Karen: “Dit illustreert mooi hoe we afval niet weggooien, maar een nuttige bestemming geven.”
“Ik was vastberaden om de winkeltransformatie zo duurzaam en circulair mogelijk aan te pakken. Niet altijd evident, maar uiterst boeiend. Vandaag openen we de deuren met een duidelijk doel: tevreden klanten, gelukkige medewerkers en mooie resultaten.” Karen Pollet, Franchisepartner Carrefour Market Mariakerke.
Klanthartelijkheid hoog in het vaandel
Als franchisepartner heeft Karen twee duidelijke motto’s: altijd kiezen voor kwaliteit en klanthartelijk zijn. Dat bleek ook tijdens de winkeltransformatie. Toen klanten de voorbije maanden niet in hun vertrouwde Carrefour Market terechtkonden, vond Karen een oplossing om hen te ontzorgen. “We installeerden een pop-up Market in een tent van 600 vierkante meter, compleet met een versafdeling en services als de postbalie, fruitpersmachine en leeggoedmachine.”
In de nieuwe winkelinrichting staat de klantbeleving eveneens centraal. Karen: “Ons paradepaardje is de nieuwe versafdeling met bediening. Hiervoor ontwikkelden we een ‘Butcher’s Place’-concept, compleet met rijpingskast. We werken er onder meer met uitsluitend vrouwelijk rundvlees voor de beste smaak en malsheid.” En daar blijft het niet bij. “In de bakkerij rijzen en bakken we onze pistolets en stokbroden zelf voor de beste kwaliteit. Verder telt ons aanbod tal van lokale delicatessen, die we stuk voor stuk op onze Facebookpagina zullen voorstellen.”
“De vernieuwde Carrefour Market Mariakerke is een inspirerend voorbeeld van hoe circulair ondernemen bijdraagt aan innovatie en de toekomst van retail. En dat met een unieke, klantgerichte winkelervaring als centrale aandachtspunt.” Pascal Léglise, Corporate Social Responsibility & Quality Sustainability Director, Carrefour België.