1. Ben jij al een caring employer?

In de war for talent speelt het financiële en mentale welzijn van werknemers een cruciale rol. Als werkgever wil je dat je medewerkers gezond en gelukkig zijn. Extra dienstverlening van gezondheidspartners die inzetten op preventie en re-integratie, komen de work-life fit en de well-being van jouw werknemers ten goede.

Verzekeraars zijn er vandaag niet alleen om medische kosten terug te betalen of medische bijstand te voorzien. Ze evolueren naar een volwaardige welzijnspartner. Ze focussen steeds meer op het (mentaal) welzijn van je werknemers en bieden daarvoor een waaier aan extra diensten, zoals teleconsultaties met erkende huisartsen of psychologen, online burn-out assessment tools, mindfulness programma’s, … Door gezondheidszorg toegankelijker en laagdrempeliger te maken, kan je als werkgever nog meer aandacht besteden aan mentaal welzijn en preventieve zorgen.

👉 Wij informeren je graag over de verschillende oplossingen en diensten waarmee verzekeraars en dienstverleners je kunnen ondersteunen om een ‘caring employer’ te zijn voor jouw werknemers.

2. Terugbetaling ambulante medische kosten zit in de lift

Ambulante plannen zijn al enkele jaren aan een opmars bezig. De kosten voor ambulante zorgen, waaronder ook tand- en oogzorgen, kunnen immers hoog oplopen en blijven vaak ten laste van de patiënt. Een ambulant plan betekent daardoor een duidelijke meerwaarde voor jouw werknemers en geeft hen als het ware een cash budget om hun alledaagse medische kosten te betalen bij de huisarts, specialist, apotheker, tandarts,…

Digitale tools voor de aangifte van ambulante kosten of voor online medisch of psychologisch advies, kunnen bovendien het comfort van jouw werknemers vergroten.

👉  Wij adviseren je graag over de mogelijkheden om een ambulant plan toe te voegen aan je Employee Benefits-pakket en de voordelen daarvan voor jouw werknemers.

3. Impact stijgende rendementsgarantie op aanvullende pensioenen

De minimale rendementsgarantie of WAP-garantie op aanvullende pensioenen stijgt op 1 januari 2025 van 1,75% naar 2,50%. Het is momenteel nog onduidelijk of verzekeraars op hun beurt de gegarandeerde intrestvoeten in Tak 21 groepsverzekeringen zullen aligneren op deze nieuwe wettelijke rendementsgarantie. Als jouw verzekeraar een intrestvoet aanbiedt die lager is dan de WAP-garantie, kan dit resulteren in een tekort dat je als organisatie bij pensionering of uittreding van de werknemer zal moeten bijpassen. Het is dus zeker nuttig om zowel de gehanteerde methodiek van het pensioenplan als het huidig rendement van je groepsverzekering onder de loep te nemen.

Om onaangename verrassingen zoals onderfinanciering te voorkomen of beperken, kan het aangewezen zijn om andere scenario’s te bekijken. Bijvoorbeeld een overstap naar een Tak 21 groepsverzekering met een hoger gegarandeerd rendement, een Tak 23 groepsverzekering of een (multibedrijven)pensioenfonds.

👉  Wij analyseren graag welke impact de stijging van de rendementsgarantie heeft op jouw pensioenplan(nen) en helpen je de beste keuzes te maken om zowel jouw onderneming als jouw werknemers een financiële duw in de rug te geven bij de opbouw van een aanvullend pensioen.

4. Langer werken = verzekeringen aanpassen

De wettelijke pensioenleeftijd in België wordt opgetrokken van 65 jaar naar 66 jaar vanaf 2025 en naar 67 jaar vanaf 2030. Veel collectieve plannen voor aanvullend pensioen, overlijden, arbeidsongeschiktheid en gezondheidszorgen werden in het verleden opgesteld op basis van de actuele pensioenleeftijd van 65 jaar. Nu deze leeftijdslimiet wordt opgetrokken, is het aangewezen om waar nodig ook je Employee Benefits-pakket aan te passen aan de nieuwe pensioenleeftijd.

👉  Wij bekijken graag samen met jou verder in detail welke aanpassingen nodig en mogelijk zijn voor jouw verschillende plannen, zodat jouw werknemers goed verzekerd blijven tijdens hun beroepsloopbaan.

5. Financiële uitdagingen het hoofd bieden

Veel werknemers overschatten doorgaans het wettelijk vangnet bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en overlijden. Bovendien komt het wettelijk pensioen meer en meer onder druk te staan, mede door de vergrijzing van de beroepsbevolking. Als werkgever kan je op verschillende manieren tegemoet komen aan de financiële uitdagingen waarmee je werknemers geconfronteerd worden. Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan een bonusgroepsverzekering of een flexplan voor je werknemers?

👉  Wij adviseren je graag hoe je jouw Employee Benefits-pakket kan optimaliseren en je werknemers nog beter kan ondersteunen in deze uitdagende tijden.

6. Harmonisatie aanvullend pensioenplan dankzij eenheidsstatuut

De wetgeving inzake het eenheidsstatuut heeft als doel om het onderscheid tussen arbeiders en bedienden op geleidelijke wijze te laten verdwijnen voor de waarborgen pensioen en overlijden. De sectoren hebben de tijd tot 1 januari 2027 om akkoorden te sluiten binnen de verschillende paritaire comités. Nadien zijn de ondernemingen aan zet. De harmonisatie van arbeiders en bedienden in het kader van het eenheidsstatuut moet afgerond zijn tegen 1 januari 2030. Na die datum is elk verschil in behandeling dat berust op een onderscheid tussen arbeiders en bedienden een discriminatie.

Deze wetgeving omtrent het eenheidsstatuut streeft alleen een harmonisatie na in het kader van aanvullende pensioenen. Het kan evenwel niet uitgesloten worden dat een onderscheid tussen arbeiders en bedienden in het kader van verzekeringen gewaarborgd inkomen en medische kosten in de toekomst ook als discriminerend beschouwd zal worden. Als onderneming moet je je bewust zijn van dit potentiële risico.

👉  Wij begeleiden je graag in jouw harmonisatietraject en helpen je de beste keuzes te maken om jouw Employee Benefits-pakket volledig in overeenstemming te brengen met het eenheidsstatuut.

7. Ontzorging en transparante communicatie

Dankzij de toenemende digitalisering komen er steeds meer oplossingen op de markt om jouw Employee Benefits-pakket centraal te beheren en de administratie voor jouw HR-afdeling te verlichten. Daarbij is het minstens even belangrijk om je werknemers duidelijk te informeren over hun extralegale voordelen, zodat zij hun Employee Benefits goed naar waarde kunnen schatten.

👉  Wij informeren je graag over de mogelijkheden om jouw HR-administratie te ontzorgen en het verloningspakket van jouw werknemers beter in de verf te zetten.

8. Internationalisering zet zich voort

De internationalisering van bedrijven en de internationale mobiliteit van werknemers stellen je als werkgever voor een uitdaging om de Employee Benefits van je werknemers over alle grenzen heen efficiënt te beheren. Vanbreda Risk & Benefits maakt al jarenlang deel uit van het internationaal netwerk Lockton Global om onze klanten overal ter wereld dezelfde dienstverlening en expertise te bieden.

Onze aanpak genaamd Global Benefits Management is de ideale manier om centraal en transparant het overzicht en de beslissingsbevoegdheid te bewaken. Door het wereldwijde Employee Benefits-pakket in kaart te brengen en centraal aan te sturen, zorg je als werkgever voor een harmonieus en geoptimaliseerd verloningspakket en gestroomlijnde communicatie met je werknemers. Meer info over Global Benefits Management? Bekijk hier de aflevering van onze videopodcast Succes Verzekerd gewijd aan dit topic.

👉   Wij werken graag een traject en resultaat op maat uit, waarbij we luisteren naar jouw visie en strategie rond Employee Benefits. Samen bekijken we welke dekkingen in welke landen wenselijk zijn en we schakelen onze internationale partners in voor de correcte implementatie en het beheer van jouw internationale benefits.

Ontvang je graag advies op maat?

Je Account Manager Employee Benefits bij Vanbreda Risk & Benefits helpt je met plezier verder.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?